10 واقعیتی که باید راجع به آب بدانید (1) | سبزیجات

10 واقعیتی که باید درباره آب بدونین (1)

آب یه نوشیدنی ساده س! و خدا رو شکر اون قدر در دسترس مون بوده که تصور می کنیم خوب اونو می شناسیم و از اسرارش باخبریم.

 

هممون آب رو مایه زندگی میدونیم و هر روز واسه رفع تشنگی ازش استفاده می کنیم. اما واقعاً اون طور که لازمه آب رو می شناسیم؟ حتماً لازمه هر روز 8 لیوان آب بخوریم؟ آب باعث لاغری می شه؟ مصرف بیشتر از اندازه اون می تونه خطرناک باشه؟ اگه می خواین جواب این سۆالات رو بدونین مطالعه این مطلب رو از دست ندین.

 

لازم نیس روزانه حتماً 8 لیوان آب بخورین

حتماً شمام بارها شنیدین که باید روزانه دست کم 8 لیوان آب نوشید. به خاطر همین خیلی از مردم به زور خودشون رو به آب می بندن. این مسئله غلط نیس اما باید بدونین که لازم نیس هممون ً روزانه 8 لیوان یا بیشتر آب بخوریم. درسته که آب واسه هیدراته کردن یعنی تأمین آب بدن یکی از دسترس ترین و ارزون ترین نوشیدنیای دنیاست. اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که انستیتوی پزشکی آمریکا آمریکا اعلام کرده خانوما باید روزانه حدود 8 لیوان و آقایون حدود 12 لیوان آب دریافت کنن اما نه ً آب بلکه هر نوع مایعاتی.

که آب اون از بین رفته باشه پوست آسیب می بینه. اما اگه کسی واقعاً دچار کمبود

آب نباشه مصرف اندازه آب کمکی به مقابله با خشکی پوست نمی کنه

حواستون باشه که مواد غذایی تازه مانند میوه و سبزیجات شامل اندازه زیادی آب هستن. مثلا هندوانه، توت فرنگی، هلو، گوجه فرنگی، خیار، پرتقال و چیزای دیگه ای به جز اینا رو در نظر بگیرین. حجم مایعاتی که در این مواد غذایی پر از آب هست یه بخشی از همون لیوانایی که باید خورده شه رو تأمین می کنن. این مواد غذایی مزیت دیگری هم دارن. میوه و سبزیجات علاوه بر تأمین آب بدن، پر از ویتامینا و مواد معدنی لازم بدن هستن.

به نظر میاد این تفکر نوشیدن روزانه دست کم 8 لیوان آب کمی قدیمی شده باشه. یعنی افراد در شرایط عادتی اگه میل نداشته باشن احتیاجی هم ندارن که به زور آب بخورند. کارشناسان فکر می کنن که همه باید آب بدن خود رو به اندازه تأمین کنن و واسه این کار تموم مایعات موثر هستن نه فقطً آب.

 

آب توکسینا یا همون سموم بدن رو دفع می کنه

این گفته حقیقت محضه. البته این معنیش این نیس که آب شخصاً به جنگ سموم بدن میره. در واقع این کلیه ها هستن که به بهترین راه از این مایه زندگی استفاده می کنن تا بدن از شر ضایعات و سموم موجود خلاص شه. اگه به اندازه کافی آب بخورین کلیهاتون مایعات لازم رو ندارن تا به درستی وظیفه خود رو بکنن.

اگه بدن به اندازه کافی آب نگیره اون طور که باید از شر ضایعات و سموم به وجود اومده به وسیله سوخت و ساز مواد غذایی خلاص نمی شه. به خاطر همین احتمال داره بدن توکسینا و سموم رو به جای دفع در خود جمع کنه؛ و این مسئله سلامتی رو به خطر میندازه. بدن ما باید هر روز به طور مرتب مواد زاید و سموم موجود رو دفع کنه. پس به اندازه کافی آب و مایعات استفاده کنین.

اگه فقط آب معدنی بخورین دندون هاتون آسیب می بینه

آبای داخل بطری که به آب معدنی معروف هستن به خودی خود باعث پوسیدگی دندون نمی شن بلکه نبود فلوئور باعث این آسیب می شه. در واقع باید بدونین که آب معدنیا فلوئور ندارن؛ و وقتی که شما فقط آب معدنی بخورین دندون هاتون رو در برابر پوسیدگی قرار می دین. به خاطر این که نبود فلوئور دندونا رو حساس می کنه و امکان پوسیدگی رو بالا می بره.

آب شیر شامل فلوئوره؛ و باید بدونین که فلوئور یه عنصر مهم واسه استخونا و دندونا حساب می شه. محققان دیدن آدمایی که به مدت چند سال فقط آب معدنی مصرف کردن و آب شیر نخورده ان بیشتر در برابر پوسیدگی دندون قرار گرفتن. اگه بخوایم دقیق تر بگیم این آدمایی که آب بدون فلوئور مصرف کردن خطر پوسیدگی دندونای خود رو به اندازه 30 درصد زیاد کردن. البته بعضی از این آب معدنیا شامل فلوئور هستن. اگه از مشتریان دائم آب معدنی هستین حواستون باشه به جای آب معدنیای قدیمی از اونایی استفاده کنین که شامل فلوئور باشن. اگه نمی تونین از آب معدنی دل بکنین در انتخاب خمیر دندون دقت کنین. حتماً از خمیر دندون و دهن شویهایی استفاده کنین که شامل فلوئور باشن.

 

نوشیدن آب زیاد کمکی به پیشگیری از خشکی پوست نمی کنه

شایدً شمام بارها شنیدین اگه پوست خشکی دارین آب زیادی بخورین. اما باید بدونین که نوشیدن آب زیاد اثر چندانی در جوونی و سرحالی پوست نداره. در واقع اندازه آبی که می خورین اثر کمی روی ظاهر پوست داره. البته حواستون باشه اگه بدنتون دهیدراته شده باشه یعنی به مرحله ای رسیده باشه که آب اون از بین رفته باشه پوست آسیب می بینه. اما اگه کسی واقعاً دچار کمبود آب نباشه مصرف اندازه آب کمکی به مقابله با خشکی پوست نمی کنه.

اگه بدن به اندازه کافی آب نگیره اون طور که باید از شر ضایعات و سموم به وجود اومده به وسیله سوخت و ساز مواد غذایی خلاص نمی شه

از پایهً اندازه هیدراته شدن پوست تحت اثر عوامل داخلی بدن نیس. در واقع عوامل خارجی مانند به کار گیری اجناس آرایشی بهداشتی، محیط زیست، تعداد غدد سباسه و کارکرد این غدد اندازه خشکی پوست رو تعیین می کنه. پس اگه پوستتون خشکه لازم نیس به زور خودتون رو مجبور به نوشیدن آب بکنین. فقط حواستون باشه آب بدنتون از بین نره. شما در طول روز خیلی راحت با نوشیدن آب و مصرف مواد غذایی به درد بخور مانند میوه و سبزیجات آب بدنتون رو تأمین می کنین.

 

از مصرف دوباره از بطریای پلاستیکی آب دوری کنین

استفاده دوباره و چند باره از بطریای پلاستیکی شامل آب معدنی می تونه به سلامتی شما آسیب بزنه. باید بدونین که بطریای پلاستیکی آب بعد از کاربرده های تکراری ترکیبات شیمیایی آزاد می کنن. از این گذشته از اونجایی که این بطریای در مصرفای بعدی به درستی شسته نمی شن از راه دهن شما آلوده به باکتری شده و باز به سلامتی شما آسیب میزنن.

ادامه داره…

فاطمه مهدی پور

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *