ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

چیجوری انکر تکست (متن لینک) رو بهینه سازی کنیم؟

۲۰

۱

۱۳ ۲۳۰۵

در یکی از مطالب قبلی وبلاگ براتون توضیح دادیم که انکر تکست چیه و چه اهمیتی در سئوی سایت شما داره. همونطور که اونجا هم گفتیم، انکر تکست (Anchor Text)، اونقدرا هم که اسمش بر میاد، پیچیده نیس و به یه چیز بسیار ساده اشاره داره: متنِ استفاده شده در لینکاتون که به وسیله کاربر دیده می شه. در این مقاله قراره با هم روش بهینه سازی انکر تکستا رو یاد بگیریم و ببینیم که چیجوری می تونیم اونا رو به بهترین راه بنویسیم.

اما به چه دلیل بهینه سازی؟ واسه اینکه انکر تکست یکی از معیارهای گوگل واسه مشخص کردن موضوع و کلمات کلیدی یه صفحه س. پس وقتی شما با یه متن خوب به یه صفحه از سایت خود لینک می دین، این متن می تونه به گوگل در تشخیص موضوع صفحه کمک کنه. در گذشته، نوشتن انکر تکست واسه لینکا خیلی کار سختی نبود. یعنی همین که لینکای زیادی با کلید واژه اصلی خود میساختین، واسه کسب رتبه خوب تو یه کلید واژه کافی بود. اما امروزه به دلیل هوشمند شدن الگوریتم گوگل، بهینه سازی انکر تکست واسه لینکا کمی سخت شده و لازمه نکاتی در اون رعایت شه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که وگرنه احتمال جریمه شدن صفحه شما بسیار بالاست.

با در نظر گرفتن این موضوع، در این مقاله به شما یاد میدم که بهینه سازی انکر تکست یا همون متن لینکای خود رو (چه لینکای داخلی و چه بک لینک) چیجوری باید بکنین، تا علاوه بر کسب بهترین نتیجه، سایت تون به وسیله الگوریتم گوگل جریمه نشه.

بک لینک

انکر تکست: قبل و بعد از گوگل پنگوئن ۱٫۰

قبل اینکه به صورت جدی وارد بحث بهینه سازی انکرتکستا بشیم، بد نیس نگاهی به گذشته انکر تکست بندازیم و دقیقاً بفهمیم که به چه دلیل بهینه سازی درست اون اهمیّت داره.

گوگل الگوریتم پنگوئن رو معرفی کرد. و با این بروزرسانی بود که قوانین بازی لینک سازی به کل تغییر کرد.

هدف پنگوئن چی بود؟ شناسایی اون وب سایتایی که از روشای کم کیفیت و اسپم واسه لینک بیلدینگ خود استفاده می کردن تا بدین وسیله موتور جستجوی گوگل رو گمراه کنن. نتیجه چی بود؟ با بروزرسانی پنگوئن، تماشاگر یه تغییر بزرگ در رتبه بندی گوگل بودیم. بسیاری وب سایتا از صفحه اول یافته های جستجو حذف شدن و جای خود رو به سایتای با کیفیت تر دادن.

اما چیجوری ربات گوگل می تونست این لینکای اسپم و فیک رو پیدا کنه؟ جواب ساده س!: انکر تکست.

گوگل یه منطق ساده داشت: در حالت طبیعی، هیچوقت تموم بک لینکای یه سایت از کلید واژه “طراحی سایت” استفاده نمی کنن. پس اگه تعداد این بک لینکای هدفگیری شده زیاد باشه، باید به صورت دستی و با هدف کسب رتبه گوگل ساخته شده باشن.

حالا فکر کنم بهتر بفهمین که به چه دلیل بهینه سازی انکر تکست واسه یه سئو خوب، حیاتیه.

شناخت درست الگوریتم پنگوئن

، واسه بهینه سازی انکر تکستا، در اول لازمه درک درستی از چگونگی کار گوگل پنگوئن داشته باشین و بفهمین که این الگوریتم چیجوری انکر تکست رو تحلیل می کنه و سایتای خطاکار رو می شناسه.

نگران نباشین، این موضوع خیلی پیچیده نیس. اما واسه اینکه مطمئن بشوید که سایت شما هیچوقت جریمه نمی شه، لازمه.

گوگل پنگوئن این جوری کار می کنه:

  1. شما یه بک لینک می کنین.
  2. گوگل این بک لینک شما رو ایندکس می کنه.
  3. گوگل این بک لینک جدید رو در دیتابیس خود واسه سایت شما قرار میده، که به اون پروفایل لینکا (link profile) هم میگن.
  4. و این سه مرحله دوباره و دوباره تکرار می شه و نتیجه یه پروفایل از لینکای شماس که الگوریتم پنگوئن می تونه اونو بررسی کنه.

و اسپما شناسایی می شن!

الگوریتم گوگل این پروفایل رو بررسی می کنه و اونو با بهینه سازی داخلی سایت شما واسه کلمه های کلیدی مورد نظرتون بررسی می کنه.

اگه که محتوای داخلی شما واسه کلید واژه “طراحی سایت” بهینه شده باشه و تموم انکر تکستاتون هم مربوط به این کلمه باشن، پس قراره جریمه شید.

تطبیق بیشتر انکر تکستاتون با یه کلید واژه + محتوای بهینه شده به خاطر همین کلید واژه = جریمه گوگل پنگوئن

انکر تکست و این ایرانیای عزیز!

الان بسیاری وب سایتای ایرونی هستن که با تطبیق دقیق انکر تکست با کلید واژه خود تونسته ان یه رتبه عالی در جستجوی گوگل به دست بیارن. با این حساب شاید پیش خود فکر کنین که دلیل نداره شمام به روشی غیر از این عمل کنین و بهتره همین راه رو پیش بگیرین تا بتونین با این سایتا رقابت کنین.

لینک بیلدینگ چیه و چه اهمیتی داره؟

اگه شمام اینطور فکر می کنین، لازمه یه خبر مهم به شما بدهم: آخرین بروزرسانی الگوریتم پنگوئن مربوط به چند ماه پیشه. در این بروزرسانی، گوگل یه تغییر اساسی رو در سیستم خود اعمال کرد: گوگل پنگوئن از این پس به صورت لحظه ای کار می کنه و هر بار که سایت شما بررسی می شه، از نظر لینکا هم مورد بررسی قرار میگیره. (در گذشته، الگوریتم پنگوئن فقط به صورت دوره ای و در زمانای مشخصی اجرا می شد). نتیجه این بروزرسانی چی بود؟ خیلی از سایتای فارسی زبون (و غیر فارسی) در رتبه بندی گوگل سقوط کردن.

پس حتی اگه الان الگوریتم پنگوئن واسه زبون فارسی به اندازه زبون انگلیسی موثر نباشه، گوگل موضع خود رو به طور کاملً مشخص کرده و هر روز در شناسایی سرپیچی سایتا بهتر و بهتر می شه. این یعنی شما حتماً باید روش درست بهینه سازی انکر تکست ها رو یاد بگیرین تا دیگه دلیلی واسه ترس از بروزرسانیای همیشگی گوگل نداشته باشین.

واسه بهینه سازی انکر تکستا روش هدف دار داشته باشین

نحوۀ به کار گیری انکر تکستا واسه لینک دادن و پخش کلمات کلیدی در اونا، می تونه عامل صعود یا سقوط رتبه سایت شما در یافته های جستجو باشه. پس لازمه که شما واسه نوشتن متنای درست انرژی بذارین.

در همینجا باید ذکر کنم که خبری از یه اصل یا قانون کلی واسه بهینه سازی انکر تکست و نحوۀ پخش اون نیس، اما من با تحقیق در سایتای معتبر انگلیسی، تونستم یه الگوی باحال (از سایت semrush) در این مورد پیدا کنم. طبق این الگو، نحوۀ پخش انکر تکست واسه لینکاتون باید به شکل زیر باشه:

  • انکر تکست نام تجاری: ۴۰%
  • انکر تکست اختصاصی/ شکلای جور واجور دیگه انکر تکستا: ۲۵%
  • انکر تکست عریان: ۱۵%
  • انکر تکست کلید واژه + نام تجاری: ۵%
  • انکر تکست Partial Match (تطبیق نسبی): ۵%
  • انکر تکست عمومی: ۱% تا ۵%
  • انکر تکست طولانی (دم دراز): ۲% تا ۴%
  • انکر تکست Exact Match (تطبیق دقیق): کم تر از ۱%

پس نمودار پخش یه سایت معتبر مثل تصویر زیر میشه:

همونطور که می ببینن، استفاده دقیق از کلید واژه واسه بهینه سازی انکر تکست در جهان (بر خلاف وضعیت ایران) خیلی عادی نیس و در مقابل، از نام برند، متن اختصاصی و همینطور لینک عریان، بسیار استفاده می شه. این نتیجه یه لینک سازی سالم و طبیعیه. که یعنی وقتی اتفاق میفته که سایت مورد نظر دارای اعتبار بالایی در اینترنت باشه و در نتیجه بتونه لینکای بسیاری رو از راه سایتای دیگه دریافت کنه. دقیق ترین نمونه از این نوع لینک سازی رو میشه در سایتی مثل دیجی کالا دید که به عنوان یه برند معتبر در اینترنت شناخته می شه.

ما هم اصلا فکر نمی کنیم که این راه و روش واسه بهینه سازی سایتای معمولی خیلی مناسب باشه. به خاطر همین پیشنهاد می کنیم تمرکز خود رو بیشتر روی تطبیق نسبی متن لینک، به کار گیری کلمات کلیدی برابر (یا LSI Keywords) و همینطور تکستای طولانی بذارین.

چند نکته مهم درباره الگوی پخش مناسب و تنوع متن لینکا!

به نظر من، شما حتماً باید یه روش هدف دار کلی پخش واسه روند لینک سازی خود درست کنین و در اون مشخص کنین که چند درصد از لینکا رو به هر کدوم از شکلای جور واجور انکرتکست اختصاص میدید. البته، واسه اینکار باید به چند نکته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اونا رو در ادامه میاریم:

این مطلب را هم بخوانید :   سایت هواداران تیم پرسپولیس

  •  به کار گیری انکرتکستای عمومی، عریان و نام تجاری معمولاً باعث رقیق شدن آمار انکرتکستای کلیدی شما می شه و می تونه در جریمه نشدن اثر داشته باشه.
  • شایدً نام برند شما فارسیه. ولی دامنه های وب انگلیسی هستن. پس گوگل چیجوری باید نام برند شما رو تشخیص بده و واسه لینک شدن همیشگی با این نام، شما رو جریمه نکنه؟ چندین راه جور واجور واسه اینکار هست. مثلاً بررسی عنوانای سئو سایت شما. با اینحال ما اطلاعاتی دقیقی در این مورد نداریم. در واقع، هیچ بعید نیس که گوگل نام تجاری شما رو به عنوان یه کلید واژه شناسایی کنه. پس بهتره در به کار گیری اون هم زیاده روی نکنین و علاوه بر نام فارسی از نام انگلیسی سایت خود هم استفاده کنین.
  • دست کم مزیّت به کار گیری نام برند اینه که باعث رقیق شدن آمار کلمه های کلیدی در لینکاتون می شه. اما وقتی که کلید واژه اصلی شما با نام برندتون برابر باشه، دیگه این موضوع صادق نیس و باید با دقت بیشتری از این انکر تکست استفاده کنین.
  • بهتره قبل از ایجاد یه الگو واسه روند لینک بیلدینگ خود، چگونگی پخش متن لینکا در سایتای معتبرِ حوزۀ کاری خود رو بررسی کنین. اینطوری شما درک بهتری از موضوع به دست میارید و می تونین بهترین روش رو در سایت خود بکار بگیرین.

اهمیت اولین انکر تکست در صفحه

تجربه به ما جدیدیا نشون داده که وقتی دو انکر تکست متفاوت به یه URL برابر لینک شده باشن، گوگل فقط به انکر تکست اول اعتبار می بخشه. پس وقت خود رو با دادن چندین لینک با انکرتکستای جور واجور به یه صفحه ثابت تلف نکنین. به جای اینکار می تونین به مطالب و صفحات دیگه سایت خود لینک بدین و اینطوری، اونا رو بیشتر به گوگل بشناسانید.

بقیه چند تا نکته مهم در بهینه سازی انکر تکست

، حالا که فهمیدین به چه دلیل نوشتن یه متن خوب واسه لینک و ایجاد تنوع در این متنا همیّت داره، بیایید ببینیم که واسه بهینه سازی انکر تکست باید چه نکاتی رو رعایت کنیم:

انکر تکست خوب باید با محتوای صفحه در رابطه باشه

واسه اینکه متن یه لینک بتونه بیشترین تاثیر رو روی سئو شما بزاره، باید با محتوای هر دو صفحه (هم صفحه لینک دهنده و هم صفحه لینک گیرنده) در رابطه باشه. اگه بخوایم ساده بگیم، هرچه محتوای این دو صفحه با کلید واژه انتخابی شما واسه متن لینک بیشتر در رابطه باشه، تاثیر اون روی رنک گوگل شما بیشتر میشه.

پس اگه کلید واژهِ هدف تون لینک بیلدینگ است، واسه ایجاد یه لینک خوب لازمه دو کار انجام بدین. اول باید یه راهنمای کامل درباره لینک بیلدینگ بنویسین تا یه صفحه غنی و در رابطه درباره این موضوع داشته باشین. بعد هم با کلید واژه لینک بیلدینگ به این صفحه لینک بدین. (یعنی دقیقاً همون کاری که ما در وبلاگ خود کردیم.) یا اگه کلید واژه هدف تون لوله کشی تو تهران است، نوشتن یه پست درباره پیدا کردن بهترین خدمات لوله کشی تو تهران و لینک کردن به این صفحه با به کار گیری کلید واژه لوله کشی تو تهران، روش مناسبی واسه به دست آوردن رتبه خوب در گوگل میشه.

مزرعه لینک یا Link Farm چیه و به چه دلیل باید از اون دوری کرد؟

البته یادتون نره که این نوع لینکا معمولاً از نظر گوگل یه تطبیق دقیق حساب می شن و زیاده روی در به کار گیری اونا می تونه تاثیر منفی داشته باشه.

به سایتای اسپم لینک ندین

، هممون میدونیم که داشتن لینک از یه سایت معتبر، تاثیر بسیار خوبی روی سئوی سایت داره. در کنار این موضوع، سایتایی که به اونا لینک می دید هم نقش مهمی روی رتبه بندی سایتتون در یافته های جستجو دارن.

پس وقتی که به یه سایت دیگه لینک می دین، مطمئن شید که این سایت مشغول اسپم کردن واسه یه کلید واژه دقیق نیس. لزومی نداره در این جوری شرایط درگیر مسئلۀ رد و بدل کردن لینک شید. به جای اینکه وقت خود رو صرف لینک گرفتن از سایتای اسپم کنین، بهتره که با چند سایت معتبر و در رابطه در بخش کاری خود رابطه برقرار کنین.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

بهینه سازی انکر تکستِ لینکای داخلی رو جدی بگیرین

درسته که بیشتر کارشناسان سئو روی لینک سازی داخلی تاکید دارن، اما هیچ کدامشون استفاده زیادتر از اندازه از کلمات کلیدی در انکر تکست رو به شما پیشنهاد نمی کنن. یادتون نره که لینک سازی داخلی هم اهمیّت بسیاری در تشخیص موضوع سایت شما به وسیله گوگل داره. استفاده زیادتر از اندازه از انکر تکست Exact Match یا تعداد خیلی از کلمات کلیدی در متنِ لینک، روی لینک بیلدینگ طبیعی شما تاثیر منفی داره.

تلاش کنین از شکلای جور واجور انکر تکستای جور واجور استفاده کنین. یا اگه حتماً می خواین در متن خود کلمات کلیدی داشته باشین، بروی کلمات کلیدی طولانی (Long Tail) تمرکز کنین.

مثلا می تونین به جای عبارت لینک بیلدینگ از  با لینک بیلدینگ پیشرفته آشنا هستین؟، استفاده کنین. اینطوری شمام از کلید واژه خود استفاده کردین و هم به گوگل نشون دادین که تموم تمرکز شما فقط بروی کلید واژه مورد هدفتون نیس.

انکر تکست هاتون رو تحلیل و بررسی کنین

وقتی که در حال ساخت بک لینک هستین، تحلیل و بررسی انکر تکستا لازمه.

انکرتکستاتون نباید زیادتر از اندازه بهینه سازی شده باشن و همه چیز باید طبیعی به نظر برسه. شما می تونین با ایجاد یه فایل Excel، انکرتکست هاتون رو دسته بندی کنین و به دقت وضعیت سایت خود رو دنبال کنین. اینطوری هر زمان که مشغول ساخت لینک بودین، با نگاه کردن به این فهرست میدونید که از کدوم انکر تکست نباید استفاده کنین یا از کدوم انکر تکست به اندازه کافی استفاده نکردین.

یه راه ساده تر اینه که از وسایل Ahrefs و SEMrush استفاده کنین تا بتونین روند مدیریت و بهینه سازی انکر تکستا رو بهتر انجام بدین.

سخن پایانی

همونطور که به شما گفتیم، در آخرین بروزرسانی گوگل، فعالیت پنگوئن به صورت لحظه ای شده. این یعنی جریمه گوگل در هر بار بررسی سایت شما می تونه اتفاق بیفته و پس باید به طور کاملً حواستون باشه که تعداد انکرتکستای Exact Match سایت، از یه حد مشخص بیشتر نشه.

پس واسه اینکه مطمئن شیم شما به درستی متن لینکای خود رو می نویسید، بیایید دوباره و به صورت خلاصه چند تا نکته مهم این مطلب رو با هم مرور کنیم: واسه بهینه سازی درستِ انکر تکستا بهتره از محتوای صفحه و موضوع اون کمک بگیرین. هم اینکه پیشنهاد می کنیم یه روش هدف دار کلی واسه روند لینک بیلدینگ خود داشته باشین تا بتونین تنوع بالایی رو در انکر تکستای خود بسازین. این رو هم یادتون نره که کم خطرترین متنا، سه نوع تکست عمومی ،عریان و نام تجاری ان و به کار گیری اونا می تونه در رقیق شدن آمار کلمات کلیدی شما در متن لینکا اثر داشته باشه.

در آخر امیدوارم این مطلب به درک بهتر شما از روند بهینه سازی انکر تکست کمک کرده باشه و به شما اجازه بده یه روش هدف دار سئو موثر و سالم رو واسه سایت خود پیش بگیرین. اگه نکتۀ خاصی در این مطلب از قلم افتاده، لطفاً از راه دیدگاه ها این موضوع رو با ما در میان بذارین تا بتونیم به کمک همدیگه درک بهتری از مبحث انکر تکست پیدا کنیم.