ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

چگونه رتبه خوبی در SERP یا صفحه نتایج جستجو به دست آوریم؟

SERP صفحه یافته های جستجو شده در موتورهای جستجوئه که میشه اونو به پله های موفقیت تشبیه کرد. با رسیدن به پله اول در صفحه یافته های موتورهای جستجو به موفقیت در کار و کاسبی خود می رسین. در ادامه به توضیح مختصری در مورد صفحه SERP می پردازیم.

اهمیت هر قسمت از موتورهای جستجو و خدماتی که به کاربران خود ارائه می کنه فرق داره. SERP هم یکی از بخش هاییه که کاربران هر روز مستقیما با اون در رابطه هستن. اما اینکه چیجوری کاری کنیم که سایت ما در صفحه اول، نشون داده شه نیاز به تکنیکایی داره که بدون انجام اونا نمیشه به رتبه های اول یافته های جستجو شده رسید.

SERP چیه؟

SERP به معنی صفحه یافته های موتورهای جستجوئه که مخفف Search Engine Result Pageه. با جستجوی هر کلمه در موتورهای جستجو یافته های زیادی در صفحات زیاد به شما نشون داده می شه. صفحه SERP با هر بار جستجو یافته های مختلفی رو نمایش میده که براساس رتبه سایتا، میشه اونا رو در صفحه یافته های موتورهای جستجو دید.

راه کارای رسیدن به صفحه اول SERP

واسه رسیدن به صفحه اول یافته های موتورهای جستجو دو راه حل کلی هست:

راه حل

۱٫ سئو و بهینه سازی سایت

سئو

۲٫ فعال کردن تبلیغات گوگل ادوردز

۱٫ سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت شامل مجموعه عملیاتیه که با انجام دادن و حتی انجام ندادن اونا میشه به صفحه اول SERP رسید. اما منظور کدوم کارا هستش؟

انتخاب کلمات کلیدی مناسب

کلمات کلیدی دقیقا باید همون کلماتی باشن که کاربران اونا رو در موتورهای جستجو وارد می کنن نه اون چه که متخصصین بخش کاری شما به اون آشنا هستن. نکته دیگری که موقع انتخاب کلید واژه سایتتون باید در نظر داشته باشین اینه که با به کار گیری آمارگیرهایی مثل Google keyword planner و Google trend خوب میفهمید که کلماتی که کاربران هنگام خرید محصولی استفاده می کنن، کلمات طولانی هستن نه کلمات تک جزئی. مثلا کسی که قصد خرید مبل داره هیچ وقت همین یه کلمه رو در موتور جستجو وارد نمی کنه بلکه کلید واژه واسه انتخاب اون (خرید مبلمان منزل، خرید مبلمان سنتی، مبل ارزون از کجا بخرم) و عبارات این چنینیه.

بررسی سایت رقبا

شک نداشته باشین در هر بخش ای که کار می کنیم رقیبایی هم در اون بخش مشغول فعالیت هستن که بسته به بخش کاری تعداد این رقیبان زیادتر یا کم تره. حال به هر دلیلی ممکنه اونا از ما بیشتر تونسته باشن در کار و کاسبی خود موفق شن و در بخش وب هم سایت خوب با سئو قوی دارن. چیجوری میشه با اونا رقابت کرد؟ خیلی راحت با به کار گیری آمارگیرها میشه سایت هر رقیبی رو بررسی کرد و به چگونگی رسیدن اونا به یافته های اول در صفحه SERP فهمید.
سایت seositecheckup ابزاری مجانیه که می تونین به صورت رایگان از اون واسه بررسی سایت رقبا استفاده کرد. Dasheroo هم وسیله دیگه ایه که به طور کامل هر نوع اطلاعاتی رو به شما میده تا بدونین چه راه هایی رو باید طی کنین تا در صفحه SERP به رقیبان خود برسین.

سرعت سایت

مدیران گوگل به روشنی اعلام کردن که سرعت سایت یکی از مهم ترین فعالیت هاییه که با رعایت اون رتبه بسیار خوبی به سایت شما تعلق میگیره. در نتیجه حتما تلاش کنین سایت سرعت خوبی داشته باشه و اگه سایت فروشگاهی ای دارین که چاره ای ندارین واسه فروش اجناس از عکسای زیادی استفاده کنین حتما عکسا رو با حجم کم در سایت بذارین. سرعت سایت وابسته به رعایت نکات زیادیه که در مقاله دیگری قبلا به طور کامل به این موضوع پراختیم.

لینک سازی داخلی و خارجی

لینک سازی داخلی و خارجی راه حلی قطعی واسه افزایش رتبه سایت در صفحه SERPه. لینکا راه رفت و اومد رباتای گوگل (crawler) هستن. هرچه قدر یه سایت و یا یه صفحه لینکای بیشتری داشته باشه رفت و اومد رباتا به اون سایت بیشتر می شه. در نتیجه سایتی که بیشتر رباتا به اون سر بزنن واسه گوگل ارزش بیشتری داره و به اون رتبه بهتری در SERP میده.
لینکای داخلی لینکایی هستن که با انکرتکستا به دیگر صفحات سایت لینک داده می شن و لینکای خارجی هم بک لینکایی هستن که از سایتا، بلاگا و شبکه های اجتماعی دیگری به سایت داده شده. لینکای داخلی کمک می کنن ارزش یه صفحه بالا بره و تعداد بازدید مقالات و اجناس زیاد شه و لینکای خارجی اعتبار کلی سایت رو زیاد می کنن.

این مطلب را هم بخوانید :   ساندویچ پانل سقفی چیست؟

بک لینک

۲٫ فعال کردن تبلیغات گوگل ادوردز

تبلیغات گوگل ادوردز راه کاری سریعه که با پرداخت هزینه به شرکتایی که توانایی فعال کردن این تبلیغات رو دارن میشه در سریع ترین زمان به صفحه اول SERP و حتی به خط اول رسید. بدیش اینه شرکت گوگل این نوع تبلیغات رو واسه کشور ایران غیر فعال کرده به خاطر همین نمی تونین به صورت مستقیم از خود گوگل تبلیغات دریافت کنین و نیازمند همکاری با شرکتای معتبر که توانایی فعال کردن این تبلیغات واسه سایتای داخل کشور رو دارن هستین.

کشور ایران

مزیت تبلیغات خیلی زیاده. اولین مزیت در این روش، رسیدن به صفحه اول در SERP در کمترین زمونه یعنی وقتی که حساب خود رو شارژ کنین همون موقع سایت شما به صفحه اول یافته های جستجو شده میاد. مزیت دیگه فعال کردن تبلیغات گوگل ادوردز به کار گیری آمارگیر بسیار دقیق گوگل ادوردزه که توانایی بررسی کردن همه قسمتای سایت رو داره و رفتار کاربران رو خوب می فهمه. شمام با مشاهده این گزارشات در گوگل ادوردز می تونین روش هدف دار کار خود رو تغییر بدین و نسبت به نیاز کاربران و توجه کاربران به قسمتای جور واجور سایت، سایت خود رو مدیریت کنین.

البته این موضوع رو در نظر داشته باشین که سایتایی که این نوع تبلیغات رو استفاده می کنن نیازمند بودجه ای اختصاصی واسه این نوع تبلیغات هستن چون هزینه این نوع تبلیغات به صورت کلیکی محاسبه می شه یعنی با هر بار کلیک شدن روی سایت مبلغ شارژ شده کسر می شه و اگه سایت از نظر محتوا و اجناس غنی نباشه کاربر بدون خرید کردن از سایت خارج می شه و شما واسه ورود اونا به سایت هزینه پرداخت کردین.

نتیجه گیری:
رسیدن به صفحه اول SERP به خاطر این خیلی با اهمیته که هممون وقتی که به دنبال چیزی در گوگل می گردیم بعد از بازدید از سه سایت اول، در آخر صفحه اول SERP رو به دنبال چیزی که هستیم می گردیم و با احتمال خیلی کم پیش میاد که کسی به صفحه دوم سر بزنه. در نتیجه کار و کاسبی اینترنتی وقتی واسه ما بسیار سود رسون می شه که سایت ما هم در میان ۱۰ سایت صفحه اول یافته های موتورهای جستجو باشه. از تلاش واسه رسیدن به صفحه اول SERP دست بر ندارین چون با رسیدن به این صفحه در کلمات کلیدی کار و کاسبی تون به پله های موفقیت دست پیدا میکنین.

مشاهده نسخه PDF مقاله: چیجوری رتبه خوبی در SERP یا صفحه یافته های  جستجو به دست بیار؟