ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

۷ عادت اشتباه در صرفه‌جویی مالی

بعضی عادتا که از نظر ما باعث صرفه جویی مالی می شن ممکنه در واقع تاثیر عکس داشته و در دراز مدت هزینه زیادی رو بر ما تحمیل کنن. در این مطلب ۷ عادت اشتباه در صرفه جویی مالی توضیح داده می شه.

اگه قصد شما از پس انداز کردن پول، افزایش دارایی یا خریدهای بزرگ مثل خرید خونه یا آینده مالی بهتره، صرفه جویی ایده خوبیه.

خرید خونه

پرداخت پول کمتر واسه کالا یا خدمات، حذف هزینه های غیرضروری، و بازنگری بودجه به شما در جمع آوری ثروتی که می خواین واسه آینده خود سرمایه گذاری کنین، کمک می کنه.

سرمایه گذاری

بهرحال بعضی عادتای ” صرفه جویی در پول” ممکنه به ضرر شما باشن و در دراز مدت هزینه بیشتری رو به شما تحمیل کنن. هرچند این عادتا به شکلی به نظر می رسن که موجب صرفه جویی در پول شما می شن، اما در آخر متوجه میشین که اگه این عادتا رو دنبال نمی کردین، بیشتر به صرفتان بود:

سرفصل محتوا

  • ۱- رانندگی با ماشین قدیمی و فرسوده
  • ۲- خریدن کالا از حراجیا
  • ۳- خریدن لباسای ارزون قیمت
  • ۴- نگهداری پول در حساب پس انداز
  • ۵- افزایش خرید اجناس به خاطر ارسال رایگان
  • ۶- دوری از چکاپای پزشکی
  • ۷- سرمایه گذاری در تمدید گارانتی

۱- رانندگی با ماشین قدیمی و فرسوده

شایدً خریدن یه ماشین جدید واسه شما خرج برمی داره، پس ترجیح می دین تا جایی که امکان داره از همون اتومبیل قدیمی خود کار بکشین.

در واقعیت، رانندگی با یه ماشین قدیمی می تونه هزینه خیلی بالایی واسه شما به همراه داشته باشه، هزینه هایی که باید صرف تعمیرات، پیشرفت امنیتی، بیمه و چیزای دیگه ای به جز اینا کنین و این جدای از تاثیر منفی این ماشینا بر محیط زیسته.

محیط زیست

پس اگه چند میلیونی رو خرج خریدن یه ماشین مناسب تر و با کیفیت تر کنین، به طور حتم به نفع شما میشه.

۲- خریدن کالا از حراجیا

اما واقعیت اینه که خیلی از فروشگاه ها از تخفیفای “جعلی” واسه حراجیای خود استفاده می کنن. اونا وانمود می کنن که تخفیفای بزرگی رو واسه جنساشون در نظر گرفتن، اما قیمت تخفیف خورده در واقع همون قیمت خرده فروشیه، و همون سود رو واسه فروشگاه داره.

این تخفیفا فقط خیلی جذاب به نظر می رسن و شما تصور می کنین که به نفع شمان و در پول خود صرفه جویی می کنین.

۳- خریدن لباسای ارزون قیمت

لباسا ممکنه گرون باشن ولی به قول معروف هرچقدر پول بدهی، آش می خوری. قیمت بالای خیلی از برندای معروف به واسطه سبک طراحی و زیبایی شناسی اوناس، اما دلیل گرانی بیشتر لباسایی که قیمت متوسط تا بالایی دارن به دلیل کیفیت مواد به کار رفته و روند تولید اوناس.

خریدن لباسای ارزون قیمت در خرده فروشیای محلی که با تخفیف هم عرضه می شن، شاید در کوتاه مدت به صرف شما باشن؛ اما این لباسا در مقایسه با لباسایی که با قیمت بالاتری خریداری می شن، خیلی زود خراب، بی رنگ و رو و کهنه می شن.

یه ضرب المثل انگلیسیه که میگه من اینقدر پولدار نیستم که جنس ارزون بخرم.
پولدار
البته کسائی که بسیار تنوع طلب هستن از این قانون مستثنی هستن!

این مطلب را هم بخوانید :   Does Spotify offer promotion?

۴- نگهداری پول در حساب پس انداز

از نظر خیلی از مشتریان، نگهداری پول در حساب پس انداز بانکی، بهترین روش واسه پس انداز کردنه. بهرحال، اندازه سود حساب پس انداز بسیار پایین تر از اندازه تورمه.

پس بهتره از اون پول واسه سرمایه گذاری در کار یا خرید سهام یا اوراق قرضه استفاده کنین یا به سراغ حسابایی برید که سود بیشتری دارن.

۵- افزایش خرید اجناس به خاطر ارسال رایگان

شایدً شمام هنگام خریدهای اینترنتی با این موقعیت مواجه شدین که تا سقف یه قیمت مشخص، ارسال جنسا به صورت رایگان انجام می شه.

اگه مثلاً سقف خرید با ارسال رایگان ۵۰ هزار تومنه و شما یه خرید ۳۰ هزار تومانی از سایت داشتین، هیچ توجیه اقتصادی نداره که به خاطر مثلاً ۸ هزار تومن هزینه ارسال به دنبال یه کالای ۲۰ هزار تومانی دیگه باشین تا بتونین ارسال رایگان رو دریافت کنین.
اقتصاد

پس بعضی وقتا به صرفه تره که هزینه ارسال رو پرداخت کنین یا این که منتظر بمونین تا خرید واجب دیگه ای براتون پیش بیاد و بعد اونو به سبد خرید اضافه کنین و از فرستان رایگان بهره مند شید، این تصمیم بهتریه.

۶- دوری از چکاپای پزشکی

شاید شمام جزو کسائی هستین که با وجود داشتن بیمه از چکاپای سالیانه یا رفتن به دندانپزشک واسه بررسی سلامت دندون هاتون دوری می کنین تا متحمل هزینه نشید.

بهرحال، این چکاپای منظم هدف مهمی رو دنبال می کنن؛ در واقع هدف این چکاپا اون هستش که شما در صورت دچار شدن به مریضی خاص یا قرار گرفتن در شرایط ناجور به سرعت باخبر شید و نه فقط شانس بیشتری واسه درمان داشته باشین، بلکه هزینه درمان هم تا حد ممکن پایین بیاد.

این تصمیمیه که فقط به امور مالی شما مربوط نمی شه بلکه پای سلامت شما در میونه.

۷- سرمایه گذاری در تمدید گارانتی

شاید از نظر شما تمدید گارانتی یه معامله خوب و مناسبه، با پرداخت کسری از قیمت اولیه کالا، می تونین از وسیله یا محصول خود در برابر آسیب، آسیب و خرابی در مدت معینی مراقبت کنین.

اما باید بگیم که تمدید گارانتی، اصلاً ارزش پول پرداخت کردن نداره. واسه همینه که فروشندگان با اصرار شما رو مجبور می کنن تا اونا رو بخرین.

فقط به خاطر این که تصمیمی اقتصادی و مقرون به صرفه به نظر می رسه، به اون تکیه نکنین، چون همین تصمیمای به ظاهر صرفه جویانه می تونن در آخر هزینه های هنگفت یا خسارتای زیادی رو به شما تحمیل کنن.

اقتصادی

خیلی از این تصمیمات مالی سخت تر از اون چیزی هستن که به نظر می رسن. هیچکی نمی تونه ادعا کنه که بهترین تصمیم گیرنده در امور مالیه، اما کسب تجربه می تونه در آخر منتهی به تصمیم گیریای بهتر شه.

تجربه

منبع: shabakeh-mag.com