آیا سریال جدید «پلیس آهنی» میتواند این فرنچایز را نجات دهد؟
آیا فرنچایز «پلیس آهنین» باید احیا شود؟اگر از طرفداران فیلم پل ورهوفن در سال 1987 بپرسید، اکثریت آنها پاسخ منفی خواهند داد.مثل پایان و دنباله «پارک ژوراسیک» که شباهت های زیادی با «پلیس آهنین» دارد.«پارک ژوراسیک» در روز اول با یک فیلم پرفروش خود را به جهانیان معرفی کرد و از آن زمان این فرنچایز تبدیل به گاو نقدی دیگری شد که مدام برای پول دوشیده می شود.نه تنها کیفیت و جادوی اولین «پارک ژوراسیک» هرگز تکرار نشد، بلکه سایر فیلمهای این مجموعه به فیلم اسپیلبرگ نزدیک نشدند.با این حال هالیوود دریغ نمی کند و به جای سرمایه گذاری روی ایده های جدید، به احیای فرنچایزهایی ادامه می دهد که دیگر مورد نظر نیستند.
قضیه «پلیس آهنی» یا «روبوکاپ» هم همینطور است.فیلم 1987 نه تنها یکی از بهترین فیلم های سال خود بود، بلکه به یکی از ماندگارترین فیلم های اکشن دهه هشتاد تبدیل شد.فیلمی هوشمندانه و خشن پر از شخصیت های به یاد ماندنی که نامشان در ذهن بینندگان باقی مانده است.اما اگر تفاوتی بین «پارک ژوراسیک» و «پلیس آهنین» وجود دارد، این است که فرانچایز «پلیس آهنین» از فیلم ورهوفن نتوانسته شهرت و موفقیت مالی فیلم اول را تکرار کند.بنابراین وقتی خبر رسید که جیمز وان می خواهد سریال «پلیس آهنین» را برای پلتفرم آمازون بسازد، اولین سوال این بود که چرا؟
اولین چیزی که با شنیدن خبر احیای فرنچایزی مانند «پلیس آهنین» به ذهن خطور می کند، میل این روزهای هالیوود به مانور دادن روی نوستالژی است.گویی به هالیوود مأموریت داده شده است تا همه فرنچایزهایی را که در قفسه در حال مرگ هستند، احیا کند.اکثر این فرنچایزها که دورانشان به پایان رسیده است محصول زمان و مکان خاصی بوده و بینندگان امروزی هیچ علاقه ای به تماشای آنها ندارند.بازسازی و احیای این فرنچایزهای قدیمی نه تنها خلاقیت را خفه می کند، بلکه بودجه شرکتی را به فیلم ها و سریال هایی می دهد که نه می خواهند ببینند و نه ارزش دیدن دارند.
اگر به فیلمهایی با بودجههای بالاتر نگاه کنید، متوجه میشوید که استودیوها از ترس اینکه سود چند برابری نکنند، حاضر به سرمایهگذاری روی پروژهها یا هنرمندان ناشناخته نیستند.فیلم اخیر «پارک ژوراسیک»، «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» با بازی اسکارلت جوهانسون و جاناتان بیلی در حالی به تاریخ اکران خود نزدیک می شود که مجموعه «پارک ژوراسیک» سال هاست خروجی مناسبی نداشته و با این حال، هالیوود از تزریق پول دست نمی کشد.به این حق رای دادن در نگاه اول مشخص است که «پلیس آهنین» نیز همین سرنوشت را داشته است.
پایان فیلم 1987 پایان خوبی را برای شخصیت الکس مورفی (پیتر ولر) یا همان پلیس آهنین رقم زد که در آن مورفی هویت خود را بازیابی می کند و به نظر می رسد خود انسانی خود را به یاد می آورد. پس نیازی به بازتعریف این داستان که اساساً شخصیت اصلی آن تا پایان فیلم به مقصد می رسد، نیست. با یک پایان خوش دیگر، فرانچایز «پلیس آهنین» راه دیگری را پیش نمیبرد و این ما را به نکته مهم بعدی میرساند، اینکه از زمان فیلم ورهوون، همه تلاشها برای احیای مجموعه «پلیس آهنین» ناموفق بوده است. فیلم های “آیرون پلبس”. در دهه نود تا سریال 1994 و فیلم 2014 که مایه شرمساری است. با این اوصاف ادامه داستان فیلم اول به خصوص در قالب سریال اشتباه بزرگی به نظر می رسد.
منبع: filmnews