مواردی که برای ثبت شرکت باید در نظر بگیریم
چگونه شرکت ثبت کنیم؟
شرکتهای تجاری با توجه به شرایط و ضوابطی به ثبت میرسند که این شرایط برای هر یک از شرکتها، متفاوت از دیگریست. در عین حال رعایت اصول کلی پیش از ثبت و در حین آن، ضروریست. اگر هم می خواهید بدون دردسر شرکت خود را ثبت کنید، میتوانید فرایند ثبت را به ثبتیار بسپارید. برای اطلاع بیشتر شما در ادامه به این اصول کلی اشاره میکنیم:
- الزام به دریافت کد ثنا برای ثبت شرکت
از آبان ماه سال ۱۴۰۰ مدیران شرکت، پیش از تاسیس باید در سامانه ثنا ثبتنام کرده و کد دریافت کنند. کد ثنا از سوی قوه قضاییه صادر میشود و برای ابلاغ اوراق قضایی کاربرد دارد.
- انتخاب موضوع
موضوعات شرکت در سه دسته کلی غیرمجوزی، نیازمند اخذ مجوز و ممنوع قرار میگیرند. برای ثبت اصولا نیازی به دریافت مجوز ندارید. مگر اینکه موضوع انتخابی شما از جمله موضوعات نیازمند اخذ مجوز باشد.
- انتخاب نوع شرکت
با توجه به موضوع فعالیت باید یکی از انواع شرکتهای تجاری در قانون تجارت را انتخاب نمایید. هر یک از این شرکتها با توجه به ماهیت متفاوت خود برای نوع خاصی از فعالیت مناسب هستند. شرکتهای سهامی خاص و با مسئولیت محدود برای بخش زیادی از فعالیتهای تجاری مناسباند.
- تعیین آدرس برای ثبت شرکت
آدرس که همان اقامتگاه شرکت در اساسنامه ذکر میشود و تمامی نامههای اداری و قضایی به همین آدرس ارسال میشوند.
- انتخاب نام
نام شرکت تجاری، طبق شرایط خاصی انتخاب میشود. برای مثال نام مورد نظر شما باید فارسی، غیر تکراری و ترجیحا بیش از سه سیلاب باشد.
- تعداد شرکا
حداقل تعداد شرکا در شرکتهای تجاری ۲ نفر است که در برخی شرکتها، مانند سهامی خاص این حداقل بیشتر پیشبینی شده است.
- حداقل میزان سرمایه
حداقل میزان سرمایهای برای هر یک از انواع شرکتها متفاوت است. نکته مهم در سرمایه، مشخص کردن میزان سرمایه نقدی و غیرنقدی شرکت است.
- تدوین اساسنامه
اساسنامه، حکم سند شرکت را دارد. در اساسنامه، اصول کلی حاکم بر شرکت مانند نام، موضوع، میزان سرمایه، شرکا، مدت، محل شرکت و… قید میشود.
پس از اتمام ثبت، چه کنیم؟
بسیاری از اشخاص تصور میکنند با انجام مراحل اداری ثبتی و آگهی شدن ثبت شرکت، امور ثبتی و حقوقی آنها به پایان رسیده است. در حالی که انجام برخی کارها پس از ثبت الزامیست و باید به آنها توجه کنید. برای مثال پس از تکمیل فرآیند ثبت، لازم است چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار انجام شود.
آیا پلمپ دفاتر پس از ثبت شرکت اجباری است؟
پس از ثبت کردن شرکت باید دفاتر قانونی را هر سال پلمپ و تکمیل کنید. این دفاتر برای ثبت حسابهای مالی شرکت و محاسبه مالیات است. درخواست پلمپ دفاتر به محض ثبت شرکتها اجباری است و اگر در پایان سال مالی تکمیل نشده باشد، مشمول جریمه مالیاتی خواهید شد. شرکتهای بدون فعالیت هم ملزم به پلمپ دفاتر و نگهداری آنها بهصورت سفید تا پایان سال مالی هستند.
چگونه مشمول جریمه مالیاتی نشویم؟
کد اقتصادی یا همان کد مالیاتی برای همه شرکتها و اشخاصی که اظهارنامه مالیاتی میدهند، صادر میشود. پس از ثبت شرکت هم دریافت این کد از اداره مالیات اجباری است تا جایی که عدم اخذ کد اقتصادی میتواند موجب جریمههای مالیاتی برای شرکت شما شود.
آیا شرکت های بدون فعالیت هم باید مالیات پرداخت کنند؟
در صورتی که شرکت شما بدون فعالیت باشد هم باید این کد را دریافت کنید و با اظهارنامه عدم فعالیت به اداره مالیات ارائه دهید.
برای گرفتن کد کارگاهی بیمه چه زمانی اقدام کنیم؟
شرکتها باید پس از ثبت، پرسنل خود را بیمه کنند. این کار هم از طریق دریافت کد کارگاهی بیمه از سازمان تامین اجتماعی صورت میگیرد. اگر کد کارگاهی بیمه را در زمانی که تعیین شده دریافت نکنید، سازمان تامین اجتماعی شرکت شما را جریمه خواهد کرد.
موسسین شرکت با مسئولیت محدود در زمان ثبت ملزم به دریافت این کد هستند. در شرکت سهامی خاص نیز موسسین باید طی دو ماه پس از ثبت، نسبت به دریافت کد کارگاهی برای بیمه کردن کارکنان خود به عنوان کارفرما اقدام نمایند.
مزایا و معایب تاسیس شرکت
شرکت مزیتهای زیادی دارد که مهمترین آنها ایجاد یک شخصیت حقوقی مستقل از شرکای شرکت است. از دیگر مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان افتتاح حساب بانکی تجاری
- برخورداری از تسهیلات و اعتبارات بانکی
- ایجاد اعتبار بیشتر برای اشخاص دیگر نسبت به اشخاص حقیقی
- امکان تاسیس نمایندگی
- امکان شرکت در مزایده و مناقصه
این موارد بخشی از مزایای شرکت به صورت کلیست. با این توضیح که هر یک از شرکتهای تجاری، دارای مزایایی است که به صورت اختصاصی برای شرکا ایجاد میکند.
تاسیس شرکت، مسئولیتهایی مثل تکالیف مالیاتی و بیمهای را نیز به عهده شما میآورد که باید در موعد مقرر آنها را انجام دهید.