10 واقعیتی که باید راجع به آب بدانید (2) | سبزیجات

10 واقعیتی که باید درباره آب بدونین (2)

نوشیدن آب مستقیماً باعث کاهش وزن نمی شه اما همین مایه زندگی به لاغر شدن شما کمک زیادی می کنه.

 

در بخش اول این مطلب گفتیم که ضرورتی نداره همه خود رو مجبور کنن حتماً روزانه 8 لیوان یا بیشتر آب بخورند. بدن نیاز داره آب خود رو تأمین کنه اما این رفع نیاز لازم نیس حتماً از راه مصرف آب باشه؛ نوشیدن مایعات طبیعی، مصرف میوه و سبزیجات هم می تونه به نیازای روزانه ما جواب دهد. گفتیم که آب سموم بدن رو دفع می کنه اما تأثیری در مقابله با خشکی پوست نداره. هم اینکه به آدمایی که همیشه از آب معدنی استفاده می کنن اخطار دادیم که آب بدون فلوئور باعث پوسیدگی دندون ها می شه.

 

نوشیدن آب به کاهش وزن و خوش اندامی کمک می کنه

به فعل «کمک می کنه» توجه کنین. ً نوشیدن آب مستقیماً باعث کاهش وزن نمی شه اما همین مایه زندگی به لاغر شدن شما کمک زیادی می کنه. وقتی که آب جانشین نوشیدنیای پرکالری دیگه مانند شکلای جور واجور نوشابه ها و چیزای دیگه ای به جز اینا می شه اندازه کالریای دریافتی شما رو کم می کنه. علاوه بر این آب می تونه باعث ایجاد احساس سیری شه و نذاره شما پرخوری کنین.

آب و مخصوصا آب خنک حتی نقش مهمی در افزایش متابولیسم یا همون سوخت و ساز بدن داره. یافته های یه تحقیق آلمانی نشون میده اندازه متابولیسم بدن شرکت کننده ها بعد از نوشیدن حدود نیم لیتر آب به اندازه 30 درصد زیاد می شه. اگه شمام می خواین لاغر شید یه راهش اینه که قبل از خوردن غذا یه لیوان بزرگ آب بخورین. این کار جلوی اشتهای شما رو میگیره و باعث می شه شما زودتر به هدفتون برسین.

اگه احساس تشنگی می کنین حتماً به سراغ یه لیوان آب برید اما باید بدونین که این تشنگی ً به این معنی نیس که بدنتون دهیدراته شده. تشنگی وقتی بروز می کنه که اندازه غلظت مواد موجود در خون دست کم 2 درصد افزایش پیدا می کنه

ادرار زرد رنگ همیشه علامت دهیدراته شدن نیس

درسته که ادرار زرد رنگ می تونه یکی از علائم دهیدراته شدن (از دست دادن آب بدن و کمبود اون) باشه اما همیشه این طور نیس. وقتی که ادرار به رنگ زرد پررنگ در میاد احتمال داره که بدن آب خود رو از دست داده باشه. کلیه ها ضایعات بدن رو از فیلتر عبور میدن و آب و دیگر مواد لازم رو جذب می کنن. اینطوری کلیه ها حجم و غلظت ادرار رو تنظیم می کنن. حالت دهیدراته شدن با افزایش غلظت ادرار همراه س که باعث می شه رنگ ادرار زرد پررنگ شه. حالت ایده آل اینه که ادرار زرد کم رنگ باشه.

البته باید بدونین که عوامل دیگری مانند مصرف مولتی ویتامین ها هم باعث می شن رنگ ادرار پررنگ تر شه. اگه نگرانین که بدنتون دچار کم آبی شده بهتره به دکتر مراجعه کنین تا دستورات لازم رو واسه رفع مشکلات ارائه دهد.

 

اگه تشنه تون شده معنی اش این نیس که حتماً آب بدنتون از بین رفته

اگه احساس تشنگی می کنین حتماً به سراغ یه لیوان آب برید اما باید بدونین که این تشنگی ً به این معنی نیس که بدنتون دهیدراته شده. تشنگی وقتی بروز می کنه که اندازه غلظت مواد موجود در خون دست کم 2 درصد افزایش پیدا می کنه. پیشنهاد می کنیم اگه احساس گرسنگی هم می کنین اول کمی آب بخورین. چون امکان داره شما بیشتر از گرسنگی تشنه باشه.

نوشیدنیای مخصوص ورزشکاران واسه همه لازم نیس

شاید این نوشیدنیای به اصطلاح انرژی زا در آگهیای بازرگانی خیلی شیک و دلربا به نظر برسن اما واقعیت اینه که آب بهترین کمک واسه ورزشکارانه.

نوشیدن مایعات و مخصوصا آب واسه ورزشکاران در هر سن و سالی که هستن خیلی با اهمیته. به خاطر اینکه تأمین آب بدن تنها روش ممکن واسه انتقال مواد مغذی لازم و تولید انرژی و بالا بردن گرما بدن در بین ورزشه.

نوشیدنیای مخصوص ورزشکاران یا نوشیدنیای ویتامینه خوش طعم و دلچسب هستن اما ً باعث هیدراته شدن یا همون تأمین آب بدن نمی شن. از این گذشته این نوع نوشیدنیا کمی گران هستن. این رو همیشه آویزه گوشتون کنین. فقط ورزشکاران حرفه ای مثل دوندهای ماراتون یا آدمایی که در صحنه های سخت ورزشی وارد می شن و ورزشای سنگینی انجام میدن نیاز به اینجور نوشیدنیایی دارن. اونم به خاطر این که این افراد در بین ورزشای سنگین زیاد عرق می کنن و نمک بدنشون از بین میره. به خاطر همین می تونن واسه تأمین نمک بدن از این نوشیدنیا مصرف کنن. اما واسه من و شمایی که ورزش رو واسه تفریح انجام می دیم، ورزشکار حرفه ای نیستیم و مسابقات ورزشی سنگین و طولانی یه مدت نداریم نوشیدن این نوشیدنیا هم نیاز نیس. همون آب خیلی راحت می تونه نیازامون رو تأمین کنه.

حواستون باشه نباید در بین غذا هم آب زیادی خورده شه به خاطر این که اسید

معده رقیق تر شده و باعث بروز مشکلات گوارشی می شه

نوشیدن زیاد آب همیشه هم خوب نیس

* آدمایی که از مریضیای قلبی و فشار خون بالا رنج می برن باید از نوشیدن بیشتر از اندازه آب دوری کنن.

* اگه شمام قبلاً دچار مشکلات مربوط به کلیه بودین و یا این که قبلاً پیوند کلیه داشتین قبل از این که اندازه مصرف آب رو زیاد کنین حتماً با پزشکتون مشورت کنین.

* حواستون باشه نباید در بین غذا هم آب زیادی خورده شه به خاطر این که اسید معده رقیق تر شده و باعث بروز مشکلات گوارشی می شه.

 

حرف آخر این که پیشنهاد پروردگار عاشق رو همیشه آویزه گوشتون کنین: «بخورین و بخورین اما اسراف نکنین». سلامت و تندرست باشین.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *