10 نکته‌ جالب درباره کمردرد

10 نکته باحال درباره کمردرد

درد کمر از جمله دردهاییه که خود مریضی هستش. این مریضی که در بیشتر موارد به دلیل بی توجهی و نبود درمان به حالت طولانی در میاد، گسترش زیادی داره.

1- سشوار کشیدن فقط موها رو خراب نمی کنه!

نگه داشتن سشواری که حدود یه کیلو وزن داره، برابر 70 درصد وزن بدن به شونِه فشار می آورد. این فشار به ستوان فقرات آسیب می زنه و در بروز درد کمر موثره. واسه مقایسه بد نیس بدونین بلند کردن درست یه جعبه نوشابه، حدود 15 درصد وزن بدن به ستون فقرات فشار می آورد.

 

2- بی میلی به رابطه جنسی

درد کمر در رابطه جنسی افراد موثره. نتیجه تحقیقی که به وسیله پژوهشکده پزشکی دانشگاه وین انجام شده نشون دهنده اون هستش که 63 درصد مردانی که کمردرد دارن از ناتوانی جنسی رنج می برن. همه این مردان گفتن که تا یه سال قبل از شروع کمردرد اینجور مشکلی نداشتن. براساس این تحقیق 81 درصد مردان و درصد زنائی که گرفتار کمردرد هستن نسبت به رابطه جنسی بی علاقه ان. در این تحقیق هزار مرد و هزار زن داوطلب شرکت کردن که از درد طولانی ستون فقرات رنج می بردن.

 

3- تحلیل غضروفا در اثر سیگار کشیدن

عوامل مختلفی در بروز کمردرد تاثیردارن. اثر ژنا حدود 30 درصد تخمین زده می شه. عوامل دیگری مانند تغذیه، اندازه وزن بدن و جنب و جوش فرد هم نقش مهمی رو دوش دارن. سیگار کشیدن هم عامل مهمی در بروز و شدید شدن کمر درد هستش.‎ نیکوتین سیگار موجب می شه املاح و مواد غذایی کمتری به غضروفا برسه و در دراز مدت موجب تحلیل رفتن اونا می شه.

کیفای بزرگی که به وسیله یه شونِه و تو یه طرف بدن حمل می شه موجب درد گردن، شونِه، کمر  و التهاب مفاصل می شه

4- نقش موثر عضلات شکم

در 80 درصد موارد، دلیل کمردردهای طولانی ضعف عضلاته. علاوه بر عضلات کمر، عضلات شکم هم در حفظ سلامت ستون فقرات نقش مهمی بازی می کنه. همکاری این عضلات فضای ثابتی واسه نگاه داشتن فرم سالم ستون فقرات جفت و جور می کنه. تقویت عضلات شکم یکی از راه های موثر در کاهش درد کمر است. واسه تقویت این عضلات تمرینای فیزیوتراپی و نرمشای یوگا و پیلاتس پیشنهاد می شه.

 

5- درمون بخشی ویتامین E‎

وقتی که عضوی در بدن ملتهب می شه، سلولای آسیب دیده رادیکالای آزاد تولید می کنن. رادیکالا آزاد ملکولایی هستن که به سلولای سالم حمله می کنن و با آسیب زدن به اونا موجب التهاب سلول و تولید رادیکالای آزاد جدیدتری می شن. مصرف ویتامین E این چرخه رو با خنثی کردن رادیکالای آزاد متوقف می کنه. سبزیجات جور واجور، روغن زیتون و آجیل شامل ویتامین E هستن.

 

6- فشار یه طرفه کیفای بزرگ

کیفای بزرگی که روی شونِه یا بازو حمل می شن و تاب می خورن این روزا در میان خانوما طرفداران زیادی دارن. این کیفا، هم مد روز هستن و هم زیاد جا دارن. خانومایی که اینجور کیفایی دست می گیرن حدود 4 تا 5 کیلو بار حمل می کنن. این وزن که به وسیله یه شونِه و تو یه طرف بدن حمل می شه موجب درد گردن، شونِه، کمر  و التهاب مفاصل می شه.

 

7- دردی که پخش می شه

در بیشتر موارد پیدا کردن محل درد در کمر ساده نیس. از اونجا که درد کمر پخش می شه مشخص نیس که دقیقا چه قسمتی درد می کنه. شونِه ، مهرهای گردن و حتی دستا از نقاطی هستن که درد کمر تا اونا کشیده و پخش می شه.

 

8- تشک خواب بد، دلیل درد ستوان فقرات نیس

بزرگسالان در طول شب به صورت میانگین 40 تا 60 بار موقعیت خود رو تغییر میدن و حدود نصف شب رو به پهلو می خوابن. احتمال این که تشک ناجور دلیل بروز کمردرد باشه کمه.

البته یه تشک خوب بستر مناسبی واسه خواب آسود ه جفت و جور می کنه و ممکنه ستون فقرات رو هم در فرم بهتری نگه داره. یعنی اثر مثبت تشک خواب مناسب بیشتر از اثر منفی تشکای نامناسبه.

 

9- جراحی؛ انتخاب آخر

براساس تحقیقی که در دو دانشگاه آلمان، فرایبورگ و توبینگین انجام شده، جراحی ستوان فقرات در موارد بسیاری لازم نیس. در این تحقیق کامل 1244 فرد دواطلب شرکت کردن که از درد ستون فقرات رنج می بردن. درد این بیماران در 75 درصد موارد بدون جراحی قابل درمان بود. درد کمر این افراد پس از دو سال درمان به طور کامل قطع شد، تا جایی که حتی در عکس ورداری از مهرهای ستون فقرات هم مشکل تحلیل غضروفی برطرف شده بود.

 

10- فشار روی سطحی برابر چهار سانتیمتر

فشاری که ستون فقرات بدن تحمل می کنه، روی غضروفای بین مهرها فرود می آید. غضروفا با سطحی حدود چهار سانتی متر، فشاری رو تحمل می کنن که بسته به نوع حرکت متغیره.

 

واسه این که اندازه این فشار رو بهتر درک کنین به ارقام زیر توجه کنین که به طور میانگین واسه بزر گسالانی با اندام متوسط و وزنی حدود 75 کیلوگرم انداز ه گیری شده.

دراز کشیده به پشت: فشاری برابر 20 کیلوگرم روی تموم ستون فقرات

دراز کشیده به پهلو: فشاری برابر 25 کیلوگرم روی تموم ستون فقرات

وایس تاده: فشاری برابر 100 کیلوگرم روی تموم ستون فقرات

وایس تاده و خم شده به جلو: فشاری برابر 220 کیلوگرم روی تموم ستون فقرات

صاف نشسته: فشاری برابر کیلوگرم روی تموم ستون فقرات

نشسته با پشتی خمیده: فشاری برابر 179 کیلوگرم روی تموم ستون فقرات

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *