ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

باتری لیتیومی چیست و تفاوت باتری لیتیوم یونی و پلیمری را بیشتر بشناسید

باتری لیتیوم یون (LIB) از خانواده باتری های قابل شارژ با تراکم انرژی بالا است و معمولا در لوازم الکترونیکی مصرفی مورد استفاده قرار میگیرند. این باتری‌ها یک بار مصرف هستند، LIB از ترکیب لیتیوم متصل شده به جای لیتیوم فلزی به عنوان الکترود استفاده می کند.
باتری لیتیومی چیست

 

 Lithium battery نوعی از باتری‌های نوع اول است که در آن از لیتیم به حالت فلزی یا ترکیبات آن به عنوان آند استفاده می‌شود. این باتری‌ها دارای توان بالاتر در واحد وزن کمتر و مدت نگهداری و عملکرد بالایی هستند اما از نظر قیمت در مقایسه با پیل‌های مشابه از قیمت بالاتری برخوردار است.
این باتری‌ها از ولتاژ ۱٫۵ ولت تا ۳٫۷ ولت را تأمین می‌کنند.

از انواع باتری‌های لیتیومی میتوان به این‌ها اشاره کرد.
● باتری لیتیم-یون
● باتری لیتیم پلیمر
● باتری لیتیم-گوگرد
● باتری لیتیم آهن فسفات
● باتری لیتیم-تیتانات

باتری لیتیوم یون چیست ؟

باتری لیتیوم یون (LIB) از خانواده  باتری های قابل شارژ با تراکم انرژی بالا است و معمولا در لوازم الکترونیکی مصرفی  مورد استفاده قرار میگیرند. این باتری‌ها یک بار مصرف هستند، LIB از ترکیب لیتیوم متصل شده به جای لیتیوم فلزی به عنوان الکترود استفاده می کند.
باتری‌های لیتیوم-یون بالاترین چگالی انرژی را درند که میتوانند آن را فراهم کنند که تقریباً دو برابر انرژی قابل دسترسی از باتری‌های نیکل-کادمیم است. باتری‌های لیتیم-یون معمولاً برای تأمین نیروی لازم در دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باتری لیتیوم پلیمری چیست ؟

باتری های لیتیوم پلیمر گونه‌ی پیشرفته‌تر از باتری های لیتیوم یون هستند در باتری لیتیوم پلیمری به جای مایع الکترولیت از ژل الکترولیت استفاده می شود. باتری های لیتیوم پلیمری که معمولا به عنوان LiPo شناخته می شوند، از تراکم انرژی و نرخ تخلیه شارژ فوق العاده بالایی برخوردار هستند.
لیتیوم پلیمر باتری ای دارای حاشیه زرد رنگ میباشد.
این نوع باتری امکان تولید در ابعاد و شکل های گوناگون را به تولید کنندگان می دهد اما هزینه زیادی را نیز برای تولید کننده به همراه خواهد داشت.
این گونه از باتری در دمای خیلی پایین و خیلی بالا به راحتی و با بازدهی بالا کار میکند و قابل شارژ و چندبار مصرف هستند. ولتاژمناسب این  باتری 3.8 ولت است.
باتری را درداخل یخچال نگه داری کنید زیرا این باتری های لیتیومی به رطوبت حساسیت زیادی دارند.
برای نگه داری درست باتری بهتر است آن را در  فضای خشک و خنک قرار دهید.اما باید دقت کرد که باتری یخ نزند. زیرا در صورت یخ زدگی استفاده از باتری لیتیومی بسیار پر ریسک و خطرناک خواهد بود.

باتری لیتیوم پلیمری چیست ؟

تفاوت باتری لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری:

هم باتری های لیتیوم یونی Li-Ion و هم لیتیوم پلیمری Li-Po نسبت به شارژ شدن بیش از حد حساس هستند که این موجب منفجر شدن آن ها می شود
مهم‌ترین تفاوت بین باتری‌های لیتیوم-یون و باتری‌های لیتیوم-پلیمر، الکترولیت شیمیایی بین الکترودهای مثبت و منفی آن‌ها است. در باتری‌های لیتیوم پلیمر (Li-Po) این مورد مایع نیست.
باطری Li-Po خشک و جامد که در همان سال‌های اولیه‌ی عرضه از رده خارج شدند؛ باطری باحالت شیمیایی متخلخل و یا باطری با یک الکترولیت ژل‌مانند هستند.

این مطلب را هم بخوانید :   بهترین سایت های دانلود موزیک

ویژگی دیگر باتری لیتیوم پلیمری:
دارای ظرفیت بالا نسبت به سایر باتری های هم سایر دیگر
قابلیت ساخت آن در ابعاد مختلف  و وزن کمتری دارد
قابلیت دخیره شارژ در زمان بسیار طولانی‌تر نسبت به سایر باتری‌ها
محدودیت ظاهری ندارد

از معایب باتری لیتیوم پلیمری میتوان گفت که:
این باتری ها نسبت به سایر باتری ها گران قیمت هستند.
این باتری ها غیرقابل تعویض هستند
باتری‌های لیتیوم پلیمر چگالی انرژی پایینی دارند

نحوه شارژ باتری لیتیوم پلیمری

برای شارژ صحیح باتری لیتیوم ابتدا سوکت باتری را از کانکتور آن جدا کنید و زمان بدهید که باتری خنک شود. سپس می توانید شارژر را باتری وصل کنید.
در مدت زمان 1 تا 1.5 ساعت باتری به طور کامل شارژ شده و می توانید مجددا از آن استفاده کنید.
از کارهایی که عمر باتری را کاهش می دهد، شارژ مجدد و سریع آن است. شارژ مجدد قدرت باتری را کاهش می دهد.

مزیت‌های باتری لیتیوم یونی:

باتری لیتیوم یون قادر است که به ذخیره سازی 150 وات-ساعت الکتریسیته در هر کیلوگرم از باتری بپردازد، که این در مقایسه با 100 وات-ساعت الکتریسیته در باتری نیکل-هیدرید فلز و حتی فقط 25 وات-ساعت الکتریسیته در باتری سرب اسید است.

باتری های لیتیوم یون نگهدارنده شارژ عالی هستند.

آنها تنها چیزی در حدود 5% از شارژ خود را هر ماه از دست میدهند که این در مقابل 20% از دست دادن شارژ ماهانه در باتری نیکل-هیدرید است.در باتری های لیتیوم یون قبل از شارژ نیاز به دشارژ کامل ندارند.
باتری های لیتیوم یون قابلیت شارژ/دشارژ (تخلیه یا از دست دادن شارژ) بیشتری را  دارند.

معایب باتری لیتیوم یونی:

باتری های لیتیوم یون شروع روند تخریبشان بلافاصله پس از خروج کارخانه است. این باتری‌ها  معمولا پس از دو تا سه سال از تاریخ تولید کارخانه در صورت استفاده یا عدم استفاده، روند کاهشی دارند.
باتری های لیتیوم یون به دمای بالا بسیار حساس هستند. دمای بالا باعث کاهش هرچه بیشتر کارایی آنها در مقایسه با سایر باتری ها میشود.
اگر باتری لیتیوم یون به طور کامل شارژ شود، باعث آسیب به آن میشود.
باتری لیتیوم یون در مقایسه با سایر باتری ها از نظر خرید باتری گران قیمت تر هستند.