ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

مشاوره انجام پایان نامه

نحوه نوشتن فصل اول و مقدمه پایان نامه

از جمله بخش‌های اصلی و مهم هر پایان‌نامه، مقدمه آن است. محتوای مقدمه پایان‌نامه از جمله مواردیست که به مخاطب کمک می‌کند تا با ابعاد کلی موضوع آشنا شده و راحت‌تر تصمیم بگیرد که به خواندن پایان‌نامه ادامه دهد یا رهایش کند. بنابراین یک مقدمه جامع، مختصر، شفاف و دقیق می‌تواند سبب ترغیب و تمایل بیشتر خوانندگان به مطالعه متن اصلی پایان‌نامه شود.

برای نوشتن مقدمه پایان نامه بهتر است مطلب اصول نگارش مقدمه پایان نامه را مطالعه کنید.

نحوه نوشتن فصل دوم پایان نامه، پیشینه تحقیق و تاریخچه

مهمترین هدف از نوشتن فصل دوم پایان‌نامه جمع‌آوری اطلاعات است که به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست و اغلب حجم زیادی دارد. دانشجویان عناوین مختلفی برای این فصل پایان‌نامه‌شان برمی‌گزینند که البته بستگی به عنوان در نظرگرفته توسط دانشگاه نیز دارد؛ مثل: بررسی مبانی نظری پژوهش، بررسی ادبیات موضوع، ادبیات نظری و پیشینه پژوهش، بررسی مبانی تحقیق و….

پیش از آغاز نوشتن فصل دوم پایان‌نامه باید کارهای مقدماتی ضروری انجام شود؛ نخست این‌که چند نمونه از پایان‌نامه‌های موفق مطالعه شود تا دانشجویان با اصول و روش‌های خوب آشنا شوند و سپس سبک نگارشی مناسب را انتخاب کنند، به طوری که در نهایت، بتوانند محتوایی شفاف و قابل درک ارائه کنند و البته در این کار، دقت در رعایت قواعد و استانداردهای نگارشی بسیار اهمیت دارد و بهتر است از کمک متخصصان یا از نرم-افزارهای ویرایشی استفاده کرد.

سپردن پایان نامه جهت انجام

نحوه نوشتن فصل سوم و روش تحقیق پایان نامه

نحوه نوشتن فصل سوم پایان‌نامه بسیار پراهمیت است، اما چندان سخت نیست و چون حجم مطالب فصل سوم کمتر از سایر فصول پایان‌نامه است، نگارش آن سریع‌تر انجام می‌شود. با این حال، پیش از شرح نحوه نوشتن فصل روش تحقیق در پایان‌نامه توصیه می‌کنیم نخست اطلاعات مورد نیازتان را در این باره با دقت و به طور کامل گردآوری کنید؛ تمام مواردی که در پژوهش خود استفاده کرده‌اید؛ مانند ابزارها، مواد و مصالح، نرم‌افزارها، تجهیزات، فرمول‌ها، مکانیسم‌ها، آمار و آزمایش‌ها و غیره.

بدیهی است با توجه به رشته و گرایش تحصیلی دانشجویان نحوه نگارش فصل سوم پایان‌نامه‌ها اندکی متفاوت است، زیرا مراحل انجام پژوهش‌ها با هم یکسان نیست، به همین دلیل در این فصل باید به طور کامل و دقیق توضیح داده شود که از چه روش‌هایی برای تحقیق استفاده شده و دانشجو چگونه به نتایج پژوهش خود دست یافته است. در واقع، پس از مشخص شدن موضوع پایان‌نامه، مبانی تحقیق و نوشتن فصل اول و سپس تشریح پیشینه پژوهش در فصل دوم، روش کار و مسیر پروژه آشکار می‌شود و دانشجو باید به انتخاب بهترین نحوه نوشتن فصل روش تحقیق در پایان‌نامه بپردازد تا این فصل را جذاب و گویا بنویسد.

برای آشنایی کامل با نحوه نوشتن فصل سوم پایان نامه بهتر است مطلب نحوه نوشتن فصل سوم پایان نامه و روش تحقیق را در همین وبسایت بخوانید.

نحوه نوشتن فصل چهارم پایان نامه و تحلیل داده ها

مانند همه فصول پایان‌نامه، فصل چهارم را نیز با نوشتن مقدمه‌ای کوتاه و شفاف آغاز می‌کنیم. در مقدمه بهتر است موضوع و مسئله اصلی و اهداف پایان‌نامه را به طور مختصر مرور کنیم. پس از آن باید داده‌های آماری حاصل از روش‌های مختلف تحقیقات خود را بررسی کنیم و به ارزیابی دقیق تک‌تک آن‌ها بپردازیم. توصیف مشاهدات، متغیرها و آمارها، تحلیل نتایج به دست ‌آمده از پرسشنامه‌ها، آزمایش‌ها و مصاحبه‌ها و همچنین تشریح دستاوردهای مطالعات گسترده و گوناگون ما در حوزه پژوهش از عمده‌ترین مراحل این کار است که در نهایت، نتایج حاصل از آنالیز همه داده‌ها و اطلاعات منجر به پذیرش یا رد فرضیه‌های مطرح‌شده در تحقیقات پایان‌نامه و طرح پرسش‌ها و پاسخ‌های آن‌ها می‌شود. در واقع، فصل چهارم پایان‌نامه موجب اعتبار و ارزشمندی پژوهش می‌شود و در موفقیت دانشجو در پروژه تحقیقاتی‌اش نقشی اساسی دارد.

بهتر است با خواندن مطلب نحوه نوشتن فصل چهارم پایان نامه و تحلیل داده‌ها در همین وبسایت، به طور کامل نوشتن صحیح این فصل را بیاموزید.

نحوه نوشتن فصل پنجم پایان نامه و نتیجه‌گیری

فصل پنجم پایان‌نامه، فصل آخر و جمع‌بندی نهایی همه فصول و نتیجه تمام مطالعات، ارزیابی‌ها و تجزیه و تحلیل‌هاست و نحوه نوشتن فصل پنجم پایان‌نامه هم مانند فصل‌های دیگر تابع قوانین و اصول معینی است که لازم است دانشجویان آن‌ها را به طور کامل رعایت کنند تا بر کیفیت پایان‌نامه‌شان بیفزایند.

نخستین مرحله نگارش فصل پنجم به مقدمه اختصاص دارد و باید در این قسمت به طور خلاصه مسئله و اهداف پژوهش را بیان کنید و درباره محتوای کلی فصل پنجم توضیحی مختصر بنویسید.

سپس به طور اجمالی و البته شفاف و گویا درباره یافته‌های تحقیق و نتایج تحلیلی حاصل از آمارهایی که در فصل چهارم به آن‌ها پرداخته‌اید، توضیح دهید تا خواننده متن در جریان موضوع قرار گیرد. یادآوری می‌کنیم که به هیچ وجه لازم نیست توضیحات این قسمت جامع و کامل باشد و باید فقط به اشارات کلی بسنده کنید. بهتر است به کمک طرح پرسش‌های تحقیق و با اشاره به تقسیم‌بندی مباحث به‌تدریج به یافته‌ها و نتیجه‌گیری بحث برسید و سپس برداشت و باور خودتان را به متن اضافه کنید و تفسیرتان را از یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش شرح دهید و از زاویه دید خودتان و با ارائه مستندات و مدارک علمی نتیجه‌گیری شخصی‌تان را شرح دهید.

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد

دانشجویان مقطع کارشناسی از حیث انجام پایان نامه، به دو بخش تقسیم میشوند.

بخش اول دانشجویانی هستند که در دوره کارشناسی یک بار پایان نامه انجام داده اند و تا حدودی با روش انجام این نوع پژوهش آشنایی هایی هرچند جزئی، دارند. به عبارت دیگر، می دانند که چگونه باید کار انجام پایان نامه خود را شروع کنند و از چه مراحلی در جهت انجام و تکمیل پایان نامه خود باید گذر کنند و با پیچ و خم کار و روش جمع اوری و گسترش اطلاعات آشنایی دارند.

دسته اول، با مشکلات چندانی روبرو نخواهند شد، زیرا تجربه و ایده هایی از چگونگی انجام پایان نامه دارند و با کمی مطالعه می توانند اطلاعات خود را بروزرسانی کنند و کار انجام پایان نامه خود را به اتمام برسانند.

اما دانشجویان دسته دوم، افرادی هستند که در مقطع کارشناسی، پایان نامه ای انجام نداده اند و این بار و دفعه اولی است که میخواهند دست به انجام یک پروژه تحقیقاتی بلند و پیشرفته ای بزنند. این افراد در پروسه نگارش پایان نامه، به مراتب گمراه میشوند و یا در ابتدا با تاخیر بسیار زیادی کار نگارش را شروع کرده و دست به تحریر میبرند و مسلماً کامنت هایی که هر بار بر روی پروژه آنها گذاشته میشود، بیشتر از دانشجویان دسته اول که در مقطع کارشناسی نیز پروژه انجام داده اند، خواهد بود.

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد به صورت حرفه ای، زمان زیادی را صرف میکند و نیازمند دقت و تمرکز زیادی است. موضوعی که برای پایان نامه ارشد انتخاب میشود باید همواره نو و بدیع بوده و تا به کنون انتخاب نشده باشد. (در صورتی که در مقطع کارشناسی می توانستیم از نتیجه دو یا چند تحقیق برای نوشتن پایان نامه خود استفاده کنیم و نیاز چندانی نسبت به پرداختن به ایده و فرضیات جدید حس نمیشد.)

حجم و تعداد صفحات نیز در دوره کارشناسی ارشد متفاوت است با دوره کارشناسی و به همین علت، نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد، مدت زمان بیشتری را برای تکمیل کار میطلبد. به همین علت اگر جزء دسته دوم هستید، به شما پیشنهاد میکنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید چراکه برای شما خبر های خوشحال کننده ای داریم.

همچنین می توانید در مطالب بیشتری را راجع به انجام پایان نامه کارشناسی ارشد بخوانید.

پایان نامه

انجام پایان نامه دکتری

میدونم که این سخت ترین قسمت کار ما در دوران تحصیلات تکمیلی است. ولی برای گذراندن مقطع دکتری،چاره ای جز انجام دادن آن نخواهیم داشت. بله، مقصود من انجام پایان نامه دکتری، به مثابه اخرین کار پژوهشی ما در دوران دانشجویی است. تفاوتی ندارد که چه دانشجویی هستید و یا در کدام رشته، گرایش و دانشگاه تحصیل می کنید. تا زمانی که صحبت از انجام پایان نامه دکترا می شود، تمامی دانشجویان و محققان باید بهترین خود را به کار بگیرند.

انجام پایان نامه مقطع دکتری که به (رساله دکتری) نیز شناخته میشود، آخرین مرحله از گذراندن تحصیلات تکمیلی در دانشگاه است و بعد از نوشتن پایان نامه دکتری و بعد از دفاع از آن در مقابل داور ها، در نهایت می توانیم از بالاترین درجه و مقطع دانشگاهی فارع التحصیل شویم.

در انجام پایان نامه دکتری، به هیچ عنوان نمیتوان به موضوعاتی ساده پرداخت و باید همواره موضوع هایی سخت و تخصصی تر را مربوط به گرایشی که در مشغول به تحصیل هستیم، انتخاب کنیم. در غیر این صورت، از سوی اساتید به هیچ عنوان پذیرفته نخواهد شد. در رابطه با نو، بدیع و تخصصی بودن موضوع رساله دکتری صحبت کردیم اما موردی که باقی می ماند، حجم پژوهش است.

به نسبت دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، مقطع دکتری تا چه حد از دانشجویانش انتظار دارد؟ چند صفحه باید در مورد موضوع مورد نظر در رساله دکتری نوشته شود؟ نوشتن پایان نامه دکترا، چند وقت زمان میبرد؟ اصول نگارش پایان نامه دکتری کدامند؟ این ها سوالاتی هستند که به هیچ عنوان نمیتوان آنها را بی پاسخ رها کرد. به همین علت، دانشجویان عزیز، اگر مایل بودید می توانید از طریق لینک زیر نسبت به خواندن مطالب مربوط مقطع دکتری، اقدام نمایند.

مولفه های یک پایان نامه دکترای خوب

یک پایان نامه دکترای خوب را می توان از چند زاویه مورد بررسی قرار داد. مورد اول خلاقیت در انتخاب موضوع است. هرچه موضوع یک پایان نامه دکترا خلاقانه تر باشد (که البته در ادامه روش انتخاب موضوع پایان نامه را توضیح داده ایم)، در نتیجه، پایان نامه ای بهتر و و با بار علمی بیشتری خواهد داشت. به دیگر کلام، نوآوری و خلاقیت در موضوع پایان نامه بسیار مهم است.

مورد دیگر، بررسی پیشینه تحقیق یعنی فصل دوم پایان نامه است. هر چه مقالات بیشتری بررسی شوند، مطالب دقیق تری را می توان نسبت به موضوع پایان نامه خود پیدا و جایگذاری کرد. در نظر داشته باشید که ادبیات تحقیق، یک بخش مهم و اساسی در انجام پایان نامه هست و حتما باید با دقت فراوان انجام شود. پیشینه تحقیق و مقالاتی که در آن قسمت قید و ذکر میشوند همگی باید جدید ترین باشند و تا بروز ترین علوم و دستاورد های ایران و سایر نقاط جهان باید استفاده کرد.

هر چقدر که منابع ذکر شده در این قسمت جدید تر و بروز تر باشند، می توان نتیجه گرفت که پایان نامه دکترای بهتری در حال انجام است نسبت پایان نامه های دیگری که منابع آنها متعلق و بر اساس علم ۲۰ الی ۳۰ سال پیش است.

زیرا با قدیمی تر بودن رفرنس ها و پیشینه ها، ممکن است در پی اثبات موضوعاتی باشیم که در سال گذشته احتمالات آن رد شده است.

مورد دیگر سود بخشی پایان نامه ها است. میتوان گفت هر پایان نامه ای که نتیجه سود بخش تری داشته باشد، عالی تر از پایان نامه هایی است که تنها جنبه اطلاعات دارند. به عنوان مثال ممکنه است در آخر پایان نامه به نتیجه ای دست یابید که دیگران بعد از خواندن آن از خودشان بپرسند، خوب که چه؟ نتیجه ای که حاصل شده است به چه کار می آید؟ هر چند پایان نامه به خوبی به اتمام رسیده باشد، اما نتیجه دلخواه و کاربردی ای از آن حاصل نشده است. از سوی دیگر پایان نامه هایی وجود دارند که در اخر بحث و قسمت نتیجه گیری مطلبی را و یا علمی را به رشته خود اضافه میکنند که دیگران با خواندن آن پایان نامه با خود میگویند، پژوهشگر خدمت بزرگی انجام داده است.

پس به هنگام انتخاب موضوع پایان نامه نیز باید این موارد را نیز در نظر گرفت که تحقیق سودمندی را به جامعه علمی هدیه کرد.

پایان نامه

انجام پایان نامه در کلیه رشته ها

متأسفانه سیستم آموزشی در دانشگاه‌های ایران بسیار ضعیف است. این ضعف باعث می‌شود تا دانشجویان شناخت کافی از مسیر انجام و نگارش پایان نامه نداشته باشند. عدم شناخت این مسیر باعث می‌شود تا فرد در این مسیر شکست‌های فراوانی را تجربه کند و نتوانند به نتایجی که انتظار دارد، دست یابد‌.
چاره کار شما کمک گرفتن از افرادی است که دانشی تخصصی در این زمینه دارند‌. تنها با همیاری این افراد می‌توانید راحت‌تر و آسوده‌تر از دیگر افراد مسیر انجام پایان نامه ارشد و دکتری را بپیمایید.

مشاوره انجام پایان نامه

این مطلب را هم بخوانید :   غمگين نباش

انجام تز دکتری (PhD)

وقتی شما به پایان دوره ی دکترای خود رسیدید، ازتان انتظار می‌رود که رساله دکترا را نوشته و در جلسه ی دفاع، در مقابل داوران حاضر در جلسه، از آن دفاع کرده و به سوالات مطرح شده ی آنان پاسخ دهید و با این کار خود، اثبات کنید که علم و دانش کافی را برای انجام رساله دکترا خود داشته اید.

شما در ابتدا باید برای تز دکترا خود، یک سوال و عنوان مناسب را انتخاب ساخته و بگویید در طی کارتان، قرار است به چه سوالی پاسخ بدهید و اصلاً چرا یافتنِ پاسخ آن، برایتان دارای اهمیت می باشد؟

( یک پیش‌نویس از تز دکترا خود، تهیه کنید. با این کار، شما دقیقاً می دانید که می خواهید در هر قسمت، چه کاری را انجام بدهید و دچار سردرگمی نخواهید شد. )

بعد از آن که متوجه شدید قرار است در رابطه با چه موضوعی تحقیق کنید، باید برای رساله دکترا خود، یک پروپوزال ( طرح اولیه ) بنویسید.

مرحله ی بعدی کارتان این است که برای رساله دکترا خود، مقدمه بنویسید. شما در این قسمت، موضوع انتخاب شده تان را مطرح ساخته و سوالات مرتبط با آن را هم بیان می‌کنید. از فرضیات مورد نظرتان پرده برداشته تا خواننده، به هدفی که از انجام رساله تان داشته اید، پی ببرد.

در مرحله ی بعد، باید مروری بر فرآیندی که بایستی برای انجام تز دکترا خود به آن توجه داشته باشید، کرده و از دستاورد های آن، صحبت به میان ‌آورید.

روش تحقیق، بخشی ست که شما در آن شفاف سازی می کنید که چه منابعی در به دست آوردن دیتای مورد نظرتان، نقش موثری را ایفا کرده اند؟ ( یادتان نرود از روش و مکانیزم کارتان هم صحبت بکنید. )

مرحله ی بعد، به بیان یافته های تحقیق اختصاص دارد.  به عبارت ساده تر: شما در این مرحله، باید هر آنچه را که کاشته اید، برداشت کنید و مورد بررسی قرار دهید. این مرحله، ارتباط تنگاتنگی با بخش نتیجه‌گیری دارد و از شما انتظار می رود ، یک گزارش مختصر از دستاورد هایتان ارائه بدهید. شما می توانید بر اساس تجربه ای که در طول انجام تز دکترا خود به دست آورده اید، پیشنهادات مفید و سازنده ای را برای پژوهش های آینده، ارائه دهید.

 از ذکر منابع مورد استفاده تان غافل نشوید. این کار، به عدم اتهام شما سرقت ادبی کمک شایانی می کند.

پایان نامه

سپردن انجام رساله دکتری

 شما می توانید رساله دکترا خود را برای افراد باتجربه در این حوزه، ارسال کرده و نظرشان را هم در رابطه با کیفیت کار خود جویا شوید.

تا حد ممکن، انجام رساله دکترا خود را به تعویق نینداخته و حواستان به زمانبندی باشد. با برنامه ای منظم جلو بروید تا در نهایت، با کمبود وقت مواجه نشوید.

داشتن یک استاد راهنما که شما را راهنمایی کند، از ضرورت ‌های کارتان به حساب می‌آید.

در نهایت… شما می توانید با اطمینان به کارشناسان مجرب موسسه ی ما، انجام رساله دکترا خود را به آنان سپرده و با این کار، خودتان را از دچار شدن به هرگونه مشکل، بیمه کنید.

سفارش انجام پایان نامه