ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

همه مدارک مورد نیاز برای اپلای دانشگاه های خارج از کشور

همیشه واسه خواهندگان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بیرون مرز کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، این سوال مطرح می شه که چه شرایطی رو واسه قبولی در رشته و دانشگاه کشور مقصد باید داشته باشندو چه مدارکی لازمه.

این سوال عمومی صدها هزار درخواست کننده ایرونی تحصیل در دانشگاه های خارج از کشوره که به رویای کار و اقامت و تحصیل، رهسپار مقصدهای تحصیلی معروف و یا غیر معروف ایرانیان در آنسوی آبها می شن.
در این گفتار، شما رو با مدارک عمومی و اختصاصی لازم ادمیشن در دانشگاه های بیرون مرز کشور آشنا میکنیم.

با ما همراه باشین.

 

  • مدارک عمومی لازم

 

واسه قبولی در مقاطع جور واجور رشته های دانشگاهی در دانشگاه های آنسوی مرز، چه دانشگاه مقصد، آزمون ورودی داشته باشه چه نداشته باشه، چه به زبون انگلیسی باشه چه نباشه، چه رایگان باشه چه نباشه، چه مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت ایران باشه یا نباشه، نیازمند ارائه مدارک عمومی هستین که از داوطلبان درخواست می شه.

این مدارک عبارتند از:

۱-رونوشت گذرنامه

گذرنامه شما باید دست کم ۱ سال اعتبار داشته باشه تا در صورت دریافت ادمیشن ، امکان الصاق برچسب روادید در ان واسه دادن روادید تحصیلی یکساله به شما وجود داشته باشه.

۲-ترجمه رسمی مدارک تحصیلی

کلیه مدارک تحصیلی شما مثل دیپلم، مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد، ریز نمرات مربوطه باید ترجمه رسمی شده و ممهور به مهر وزارت امور خارجه اسلامی ایران و وزارت دادگستری باشه. به همین خاطر۷ باید کلیه مدارک تحصیلی خود رو که به تایید وزارت آموزش و پرورش یا وزارت آموزش و تحقیقات و فناوری کشور رسیده رو به وسیله مترجمان رسمی ، ترجمه کنین.

بعضی از سفارت خونها مثل سفارت فرانسه تو تهران، مترجمان مورد تایید خود رو فهرست کردن . ترجمه رسمی مدارک تحصیلی داوطلبان باید بدون خط خوردگی و مورد تایید وزارت خارجه باشه. اگه دانشگاه مقصد، احتیاجی به تایید وزارت خارجه نداره، می تونین مدارک رو با مهر مترجم رسمی، به دانشگاه بفرستین. حتی امکان از ترجمه های رسمی، فایل PDF جفت و جور کنین.

۳-رزومه تحصیلی

واسه ورود به کلیه مقاطع تحصیلی در دانشگاه های بیرون مرز کشور، از شما رزومه تحصیلی درخواست می شه.

رزومه تحصیلی یا رزومه شغلی فرق داره.

در رزومه شغلی، شما اشاره ریز به فعالیتای تحقیقاتی و آکادمیک خود نمی کنین و معمولا فراخور هر درخواست شغلی، رزومه ای مربوط به فیلد مورد نظر جفت و جور می شه.
اما در رزومه تحصیلی، کلیه فعالیتای علمی و تحقیقاتی باید قید شه.

در رزومه تحصیلی شما باید فهرست مقاطع تحصیلی خود رو با نام محل تحصیل و کشور و مدرک اخذ شد ذکر کنین. هم اینکه اگه علاقمند بودین،‌ عنوان پایان نامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد رو در صورت موجود بودن ذکر کنین. توانایی خود در کار با رایانه رو ذکر کنین. هم اینکه توانایی خوندن و نوشتن به زبانای خارجه رو ارائه کنین. اگه به ورزشا و فعالیتای هنری علاقه دارین، با سطح توانایی خود، اونا رو هم قید کنین.

اگه عضویت در موسسات و انجمنای بین المللی دارین هم قید کنین. اگه در دوره های صلاحیت حرفه ای مثل NEBOSH, PMP و امثالهم شرکت کردین و مدرک گرفتین، نوع و سال دریافت مدرک رو قید کنین.

۴-بیانیه هدف

معمولا از خواهندگان تحصیل در بیرون مرز کشور درخواست می شه که دلیل علاقمندی به تحصیل در دانشگاه مورد علاقه خود رو ذکر کنن. این کار در نامه ای به نام SATETEMENT OF PURPOSE قید می شه که اصطلاحا SOP میگن. در بیانیه هدف شما اعلام می کنین که :

  • هدف شما از تحصیل در مقطع فلان چیه.

  • هدف شما از تحصیل در رشته فلان چیه

 

  • هدف شما از تحصیل در این دانشگاه چیه

 

  • چه پیش زمینه تحصیلی و تحقیقاتی و کاری نسبت به رشته مورد درخواست دارین
  • می خواید در زمان تحصیل در دانشگاه چه فعالیتی انجام بدین
  • می خواید پس از علم اموختگی، در چه بخشایی فعال شید.
  • دوست دارین در چه موضوعات شغلی یا تحقیقاتی مربوط به رشته مورد نظر کار کنین.

بیانیه هدف خوب معمولا ۲ صفحه س. بیانیه هدف در واقع بیان چیزای مورد علاقه واقعی براساس ظرفیتای مشخص علمی و تجربیات شما هستش و بیانیه آرزو و رویا نیس! چون که باید نسبت به مفاد مندرج در اون، مثل مواردی که در رزومه قید می کنین، امکان دفاع داشته باشین.

پس بیانیه هدف رو باید خوب بنویسین و بدون اشکال گرامری و نوشتاری، ضمیمه مدارک کنین. بیانیه هدف خوب و شفاف مشخص میکنه که شما چقدر واسه تحصیل در رشته و مقطع مورد نظر، جدی و علاقمند هستین. البته بیانیه هدف، نه شرط لازم و نه شرط کافی واسه اخذ ادمیشن از دانشگاه مقصده.

۵-فرم تقاضانامه

بعضی از دانشگاه های دنیا از داوطلبان درخواست می کنن که با دریافت کد کاربری و رمز عبور از سایت دانشگاه، نسبت به تکمیل APPLICATION دست به کار شن. در این حالت، معمولا از شما درخواست می شه که فایل پی دی اف مدارک هویتی، تحصیلی، رزومه و بیانیه هدف رو داخل اپلیکیشن آپلود و SUBMIT کنین. اگه دانشگاه مقصد از شما APPLICATION FEE درخواست کرد هم باید با کارتای اعتباری بین المللی، این هزینه پرداخت شه.
اگه کارت اعتباری ندارین، از شرکتای پرداخت مجازی ایرونی که نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت و معدن کشورمون رو دارن بخواین تا با دریافت برابر ریالی اپلیکیشن فی، هزینه رو از طرف شما پرداخت کنن.

۶-پیشنهاد نامه

بعضی از دانشگاه ها از داوطلبان مقطع ارشد و دکترا درخواست میکنن که ضمیمه مدارک خود، پیشنهاد نامه یا LETTER OF RECOMMENDATION که LOR یا RL میگن رو ضمیمه کنن. پیشنهاد نامه در واقع پیشنهاد یه استاد یا محقق یا فردیه که شما رو می شناسه  و به ظرفیتای علمی و آکادمیک شما تسلط خوب داره.
معمولا ۲ یا ۳ پیشنهاد نامه نیازه. داشتن پیشنهاد نامه، شرط لازم یا شرط کافی واسه ادمیشن نیس.
حتی پیشنهاد نامه از رییس بهترین دانشگاه های دنیا هم نمی تونه اگه دارای شرایط ورود به مقاطع جور واجور دانشگاه ها باشین، عامل تعیین کننده واسه قبولی شما باشه.

البته بعضی از دانشگاه ها از شما می خوان که از پیشنهاد کننده بخواین که تو یه پست الکترونیک، مستقیم به دانشگاه نامه نوشته و شما رو واسه تحصیل پیشنهاد کنن.

  • مدارک اختصاصی لازم دانشگاه ها

علاوه بر مدارک عمومی، مدارک اختصاصی هم از داوطلبان تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور خواسته میشه که در زمان اپلای، باید ضمیمه مدارک کنن. نبود ضمیمه کردن مدارک اختصاصی واسه ادمیشن در دانشگاه ها،نبود قطعیت در ثبت نام رو بوجود میاره و اپلیکیشن شما واسه بررسی پایانی، از قسمت admission department دانشگاه به دانشکده مربوطه برگشت نمی شه و در واقع درخواست شما مردود می شه.
اگه هم هزینه ثبت نام پرداخت کرده باشین، به شما عودت نمیشه.

مدارک اختصاصی لازم دانشگاه ها، معمولا موارد زیره:

  • IELTS :  مهم ترین مدرک واسه ادمیشن در دانشگاه های انگلیسی زبون دنیاس. هرساله صدها هزار نفر در سراسر جهان در سنترهای برگزاری آزمون آیلتس شرکت میکنن. آیلتس به صورت کاغذی برگزار می شه و رنج نمره اون بین ۰ تا ۹ هستش.
    دانشگاه ها واسه پذیرش داوطلبان در مقطع کارشناسی ، آیلتس ۵.۵ و واسه مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، آیلتس ۶.۵ آکادمیک به بالا نیاز دارن. آیلتس ۴ مهارت خوندن-نوشتن-گوش کردن و صحبت کردن رو سبک و سنگین میکنه و میانگین نمره این ۴ مهارت، اصطلاحا band score پایانی رو مشخص می کنه.
    آیلتس ۲ سال اعتبار داره و در سنترهای ایران برگزار می شه.
  • تافل: آزمون تعیین سطح زبون انگلیسی دانشجویان بین المللی واسه ورود به دانشگاه های انگلیسی زبانه. تافل فقط به صورت اینترنتی برگزار می شه و رنج نمره اون از ۰ تا ۱۲۰ هستش.
    دانشگاه ها معمولا واسه قبولی داوطلبان واسه ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی، تافل ۷۰ تا ۷۵ و شرط دریافت تافل ۸۰ تا ۹۰ از ۱۲۰ رو واسه ورود به مقطع ارشد و دکترا معرفی می کنن. اعتبار مدرک تافل ۵ ساله.
  • مدرک GRE-GMAT: اگه قصد دریافت ادمیشن در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های آمریکا رو دارین، در اختیار داشتن این ۲ مدرک الزامیه. اگه می خواید در رشته های مدیریت، حسابداری و اقتصاد و MBA تحصیل کنین، اخذ مدرک GMAT لازم میشه. بعضی از دانشگاه ها، دست کم نمره رو واسه داوطلبان در نظر می گیرن که اگه این شرایط رو نداشته باشن، حق اپلای ندارن. البته همیشه استثنائاتی هست.
  • مدرک SAT : واسه علاقمندان به تحصیل در مقطع کارشناسی بعضی از دانشگاه های انگلیسی زبون دنیا، در اختیار داشتن مدرک سات الزامیه. ساختار آزمون سات هم مانند جی آر اییه.
  • آزمون ورودی: معمولا دانشگاه های هنر و پزشکی، واسه دادن ادمیشن به داوطلبان، آزمون ورودی یا entrance exam برگزار می کنن که شرایط و مدرک لازم شرکت در این ازمونا رو باید از سایت دانشگاه مقصد سوال کنین.

سوال و جواب درباره مدارک لازم پذیرش از دانشگاه های بیرون مرز کشور

۱-استاد دوره کارشناسی بنده به زبون انگلیسی مسلط نیس.

چیجوری پیشنهاد نامه دریافت کنم؟

جواب: تا امکان داره از استادان که به زبون انگلیسی آشنایی دارن واسه دریافت پیشنهاد نامه دست به کار شین. اگه استاد مربوطه به انگلیسی مسلط نیس، متن پیشنهاد نامه رو دریافت و بعد ترجمه رسمی کرده و ضمیمه مدارک کنین.

۲- پیشنهاد نامه تحصیلی باید روی سربرگ دانشگاه باشه؟

جواب: خیر. شما می تونین پیشنهاد نامه تحصیلی رو از کارفرما یا سرپرست جایی که در انجا مشغول به کار و تحصیل بودین رو هم دریافت کنین.

۳- پیشنهاد نامه تحصیلی باید مستقیم به دانشگاه ارسال شه؟

جواب: بعضی از دانشگاه ها، داوطلبان رو موظف میکنن تا پیشنهاد نامها رو با مدارک خود ارسال نکرده و از پیشنهاد کننده بخوان فایل یا hard copy اونو به دانشگاه مقصد ارسال کنن.

۴- در رزومه تحصیلی میشه جزییات پایان نامه کارشناسی/کارشناسی ارشد رو توضیح داد؟

جواب: خیر. بهتره این کار به صورت خلاصه در بیانیه هدف قید شه.

۵-مدرک آیلتس من ۵.۵ جنراله. میشه واسه ادمیشن دانشگاه های آمریکایی اقدام کنم؟

جواب: خیر. واسه ورود به دانشگاه ها، در اختیار داشتن مدرک آیلتس آکادمیک لازمه.

۶-دریافت مدرک آیلتس آسون تره یا تافل؟

جواب: آزمون آیلتس و آزمون تافل، دو آزمون با ساختارها و روش آزمون به طور کامل فرق داره.
باید از راه ویدیوهای اینترنتی، با ساختار این دو آزمون و خواسته ها و تطبیق نیازهایش با توانایی علمی خود دست به کار شین.

۷-چیجوری یه بیانیه هدف خوب بنویسم؟

جواب: واسه این کار، روش نوشتن بیانیه هدف خوب رو در این لینک یاد بگیرین  و بیانیه های هدف خود رو در اختیار استادان و دانشجویان قبول شده در دانشگاه های خارچ از کشور واسه انجام اقدامات اصلاحی و نگارشی بذارین.

۸-واسه کاهش هزینه ها در ترجمه رسمی چیکار باید کرد؟

جواب: پیشنهاد می شه واسه کاهش هزینه ها در ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود، با در نظر گرفتن اینکه نیازمند به اپلای در چند دانشگاه به طور موازی هستین، از مترجم رسمی تخفیف گرفته و از دانشگاه مقصد درباره زور یا نبود زور مهر کردن ترجمه ها به مهر وزارت خارجه و دادگستری سوال کنین. این کارا، هزینه پایانی ترجمه رسمی مدارک تحصیلی شما رو به شکل قابل توجه ای کم می کنه.

۹- حضور در کنفرانسای بین المللی دلیلی موثر در ادمیشنه؟

جواب: خیر. اما حضور در کنفرانسای بین المللی اگه منتهی به سابمیت مقاله یا پوستر شما در کنفرانس و ژورنالای اون شده رو در رزومه تحصیلی قید کنین.

۱۰-نمره GRE من در ۲ آزمون داده شده، کمتری چیزای لازم تحصیل در دانشگاه های آمریکا رو کسب نکرد. چه باید بکنم؟

جواب: واسه آزمون سوم تلاش کنین یا هر دو کارنامه رو به دانشگاه مقصد بفرستین تا اراده کردن شه.

۱۱-واسه دریافت بورس از دانشگاه های اروپا چه نمره آیلتس یا تافل نیازه؟

جواب: دریافت بورس از دانشگاه های اروپا، به شرط نمره آیلتس یا تافل نیس.
چون که دریافت بورس، چیزای مهم دیگری داره که باید در نظر داشت. مثل: بودجه دانشکده/استاد، توانایی علمی شما و امثالهم.

۱۲- واسه تحصیل در دانشگاه های فرانسه، آلمان و نروژ در مقطع کارشناسی باید آیلتس نشون داد؟

جواب : خیر. چون تحصیل در مقطع کارشناسی در این دانشگاه ها عموما به زبون رسمی خود اون کشوره.

۱۳- امکان فرستادن نسخه الکترونیکی مدارک به جای HARD COPY هست؟

جواب: حتی اگه واسه دریافت ادمیشن مقدماتی، فایل کفایت کنه، اما واسه ارسال ادمیشن پایانی، در اختیار داشتن نسخه ترجمه شده الزامیه.

۱۴-من تو یه دانشگاه انگلیسی زبون تحصیل کردم. باید مدرک آیلتس یا تافل بگیرم؟

جواب. اگه به زبون انگلیسی در دانشگاهی در بیرون مرز کشور تحصیل کردین و پایان نامه خودرا به این زبون نوشته اید و زبون عادی در دانشگاه مقصد هم ، انگلیسی بوده، معمولا از شرط: English Language proficiency requirements معاف شده و اصطلاحا English language waiver دریافت می کنین. اما باید این موضوع رو با دانشگاه مطرح تا جواب رسمی دریافت کنین.

۱۵-در کشوری انگلیسی زبون متولد شده ام و زبون من native است. واسه ادمیشن در مقطع ارشد، نیاز به آیلس یا جی آر ایی دارم؟

جواب: در این حالت از شرط ارائه مدرک زبون در صورت اثبات تسلط به زبون انگلیسی معاف شده اما بازم نیازمند ارائه مدرک GRE هستین.

۱۶-دست کم نمره انگلیسی موردنیاز دانشگاه های انگلیسی زبون رو چیجوری میشه فهمید؟

جواب. باید به سایت دانشگاه مقصد مراجعه کنین. مثلا در دانشگاه واشنگتن، در این بخش، اطلاعات لازم ارائه شده یا در سایت دانشگاه KTH سوئد، باید به این لینک برید.

۱۷-قصد قبولی در رشته پزشکی / دندون پزشکی در دانشگاه های آلمان/فرانسه دارم. چه مدارکی لازمه؟

جواب: کلیه مدارکی که در بخش مدارک عمومی معرفی شد لازمه. مدارک اختصاصی رو باید از دانشگاه مقصد سوال کنین. چون که هر دانشکده پزشکی اروپایی، شرایط مخصوص به خود رو داره.

۱۸- ترجمه رسمی فرانسوی مدارک تحصیلی واسه ارسال اونا به دانشگاه انگلیسی زبون کافیه؟

جواب : خیر.

۱۹- قبل از فرستادن مدارک تحصیلی به دانشگاه مقصد، باید استاد راهنما پیدا کنیم؟

جواب: معمولا خیر. مگه اینکه در بخش نیازمندیای پذیرش، این موضوع گفته شده باشه. معمولا واسه ادمیشن در مقطع دکترا ، اینجور بحث ای، موضوعیت پیدا می کنه.

این مطلب را هم بخوانید :   به پسران خود بیاموزید که به زنان احترام بگذارند