ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

آشنایی با سوغات و صنایع دستی تهرانی ها: از سیب دماوند و کشمش شهریار تا جاجیم فیروزکوه

سوغات تهران متنوعه و بر خلاف اون چیزی که توقع داریم، کلانشهر دود آلود بزرگ ایران، تولیداتی داره که میشه اونو پایتخت نشینا واسه دوستان و آشنایان در دیگه استانای کشور هدیه ببرن. هر چند سوغات ایران واسه دوستان بیرون مرز کشور، همیشه جذابه و فرقی بین سوغات تهران و سوغات دیگه شهرها نداره. سوغات تهران واسه مرکز تهران نیس و در شهرستانای پایتخت میشه طیف متنوعی از سوغات تهران رو دید.

از قدیمی ترین و سنتی ترین صنایع دستی تهران  میشه به هنر شیشه گری، تراش شیشه و نقاشی کردن روی شیشه اشاره داشت که قدمت این هنر عالی نزدیک به ۲۰۰۰ سال می شه و دارای تاریخ و اصالتی غنیه. به هنری که در اون با کمک خمیر مذاب شیشه بشه ظروف شیشه ای ساخت ، شیشه گری می گن و میشه این هنر دستی رو به عنوان سوغات شهر تهران از  بازارهای بزرگ تهران خرید. عشایر تهران در منطقه فیروزکوه زندگی می کنن. این منطقه به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب امکان دام پروری رو واسه قشر کوچ نشین جفت و جور ساخته.

طوری که هنرمندان محلی با وجود پشمای باکیفیت و مرغوب مبادرت به بافت جاجیم می کنن. افراد علاقه مند به هنرهای بافتنی می تونن جاجیم رو به عنوان سوغات شهر تهران به آشنایانشان هدیه بدن. علاوه بر این، شهرستانای تهران مثل فیروز کوه و شهریار هم سوغاتی داره که در این گفتار سرویس گردشگری ما به اون اشاره میکنیم. با ما همراه باشین.

سوغاتی خوشمزه تهران: سیب دماوند

اگه تابستون گذارتون به دماوند خورد حیفه بدون خرید چند کیلو سیب دماوند رو ترک کنین. سیبای تولیدی این فصل با اسمای شفیع آباد، گلاب، عایق الماسی، کهنز و قندک شناخته می شن که مطمئن هستیم اولین باره که این اسامی رو می شنوین. در فصل پاییز هم سیب دماوند شکلای جور واجور مختلفی داره که شامل سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد خراسانه.

دوغ ابعلی

یکی از نوستالژیک ترین نوشیدنیای تهرانی ه اهمین دوغ آبعلیه که به وسیله شرکت بهنوش در منطقه آب علی تولید میشه و از قدیم، ضمیمه چلوکباب بود. به آبعلی که رسیدید، دیدن دوغای محلی که بیرون سوپرمارکتا و فروشگاه ها چیده شدن، توجه شما رو به طرف خودش جلب می کنه.
پیشنهاد می کنیم اصلا خیلی راحت نگذرید و حتما این دوغ خوشمزه رو امتحان کنین. تلاش کنین دوغ آبعلی رو از «آبعلی» یا از جاده هراز جفت و جور کنین که اطمینان اصل بودن اون بیشتره.

سوهان تهران

اگه به ری سفر کردین و به زیارت شاه عبدالعظیم رفتید، حتما در برگشت سوغات این شهر رو که سوهانه، جفت و جور کنین. سوهانای شهر ری بسیار معروفه و هر سلیقه ای اونو پسند می کرد.
البته همیشه سوهان خوب رو باید مثل گز و باقلوا خوب، از اهلش سوال کنین.

کشمش شهریار


شهریار یکی از خوش آب  و هوا ترین مناطق نزدیک تهرانه و باغداری و کشاورزی خوبی داره.
اگه می خواید سوغات طبیعی تهران رو بخرین در طول سال به شهریار برید. از استان خاکستری علاوه بر سیب و گردو و عسل، سوغات بهتری هم می شه جفت و جور کرد که اون کشمش و انگور مرغوب شهر شهریاره. شهریار به خاطر آب و هوای خوبی که داره، بهترین منطقه در تولید میوه و کالاهایی مانند چغندر و غلاته.

«گُلاج» فیروزکوه

فیروزکوه هم آب و هوای عالی در نیمه اول سال داره و همه جای خوش آب و هوا با مردمانی خونگرم و تولید کننده س. یه جور نون به نام نون «گُلاج» در بین عشایر شهرستان فیروزکوه پیدا میشه که بسیار معروفه. این نون رو اگه در یخچال نگهداری کنین توانایی اینکه تا یه ماه بمونه رو داره.
اگه مسافر نوروزی استان تهران شدید، سر راه تون حتما یه سر به بازارچهای نوروزی شهرستان فیروزکوه بزنین تا بتونین این نون معروف و خوشمزه رو جفت و جور کنین.

روش پخت این نون به این صورته که آرد گندم، شیر، شکر، تخم مرغ، دارچین، آب، روغن حیوونی و خمیرمایه، مواد اولیه جفت و جور این نون رو تشکیل میده و باید واسه جفت و جور نون مغذی معمولاً هفت کیلوگرم شیر رو، با ۲۰ کیلوگرم آرد، چهار لیتر آب، ۱۰ عدد تخم مرغ و ۵/۲ کیلوگرم شکر مخلوط کرده و اونقدر هم می زنیم تا به خمیر تبدیل شه. بعد اونقدر با مشت خمیر رو ورز می دیم تا آماده شه و پس از اون خمیرمایه نون و دارچین رو به اون اضافه می کنیم.

ادر مرحله آخر خمیر به عمل اومده رو با وردنه صاف کرده و در داخل روغن حیوونی سرخ می کنیم. این نون خوشمزه در صورت نگه داشته شدن در یخچال تا یه ماه موندگاری داشته و قابل استفاده س

نقاشی روی چرم

اینطور می گن که نقاشی روی چرم یکی از صنایع دستی خاص استان تهران بوده که از دوره قاجار در این استان رواج داشته.
علاوه بر این، نقاشی روی پارچه هم بعد از جنگ جهانی دوم تو تهران عادی شد.
این صنایع دستی رو میشه در بازار بزرگ تهران و هم اینکه بازارای هنری مرکز شهر جفت و جور کرد.
البته خیابون نجات الهی تهران که پایتخت صنایع دستی تهران حساب میشه هم فرصت خوبی واسه آشنا شدن با اجناس نقاشی روی چرمه.

جاجیمای فیروزکوه

اما علاوه بر قسمت خوشمزه شهرستان فیروزکوه اگه خواهان صنایع دستی هستین ما جاجیمای این شهرستان رو به شما پیشنهاد می دیم. منطقه فیروز کوه به خاطر کوهستانی بودن و رشد دامپروری یکی از مراکز تولید پشم ایران هستش و به خاطر همین جاجیمای این منطقه بسیار معروفه.

اگه شما هموطن گرامی با بقیه سوغات تهران آشنا هستین، نظرات خود رو از راه کامنت یا کانالای ما در شبکه های اجتماعی به ما اطلاع بدین. یادمون باشه که خرید سوغات و صنایع دستی ۳۱ استان کشور، پشتیبانی از تولید ملی، گسترش اقتصاد گردشگری و پشتیبانی از میراث قدیمی ایرانیان میشه. اگه مسافر پایتخت شدید،  سوغات تهران و صنایع دستی اونو در نظر داشته باشین.

این مطلب را هم بخوانید :   مردان هلندی و زنان لتونی، بلندترین مردمان جهان