ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

آشنایی با پیاز و فواید بی نظیر آن برای سلامت انسان

پیاز، در همه خونها  هست و همه خوب با طعم و مزه اون آشنا هستن. جالبه بدونین که خاستگاه اصلی این سبزی رو به ایران و افغانستان نسبت میدن.

پیاز فایده های درمانی عالی داره و حالا خوبیش اینه دائم در آشپزیای روزانه مردم در سراسر جهان استفاده میشن. حتما موقع پوست کندن یا خرد کردن این سبزی با سوزش و آبریزش چشمای خود مواجه شدین، این نشونه وجود موادی خاص در پیازه که در ادامه براتون معرفی می کنیم.

گذشته شفابخشی پیاز در دوران باستان

پیاز از خونواده سیره ها و یکی از قدیمی ترین صیفی‌جات خوراکی در دنیا حساب می شه.
با استناد به دلایل تاریخی، این سبزی در حدود سه هزار سال قبل از میلاد مسیح کشت می شده و یکی از منابع اصلی غذا در اون زمان به حساب می اومده.

در مصر باستان باور بر این بوده که پیاز موجب تعادل جریان خون می شه و بخاطر این ورزشکاران مقادیر خیلی از اونو مصرف می کردن. حتی می گن که مصریا باور داشتن شکل کروی و حلقه‌ های متحدالمرکز پیاز نماد زندگی جاودانیست و از این رو اونو پرستش می کردن.

در قرون وسطی در اروپا هم مردم واسه پرداخت اجاره یا حتی هدیه عروسی از پیاز استفاده می‌ کردن.

هم اینکه بد نیستبدانید، در گذشته، طبیبان پیاز رو واسه درمان بیماریایی مثل مار گزیدگی، سر درد، ریزش مو و نازایی زنان تجویز می کردن.

جالبه بدونین در زمان گسترش وبا و طاعون از پیاز به عنوان داروی پیشگیری کننده استفاده می شد.
از اون جا که «نرون»، یکی از امپراتورهای روم باستان واسه درمان سرماخوردگی پیاز مصرف می کرده، این سبزی وارد رژیم غذایی روزانه مردم شد.

نابود کردن بوی پیاز از دهن و دستا

 

یکی از مهمترین مشکلات موجود در مورد پیاز، بوی اون هستش که نه فقط در تنفس بلکه در دستا باقی می مونه. واسه برطرف کردن این مشکل، لازمه بدون این دست اون دست کردن پس از خرد کردن پیاز، دستا رو با آب سرد بشوئید، بعد نمک در دست ریخته و اونا رو به هم بمالید. دوباره دستا رو با آب گرم و صابون شسته و آبکشی کنین.

واسه نابود کردن بوی پیاز از تنفس هم می تونین چند برگ تازه جعفری بجوید یا یه سیب بخورین.

مواد غذایی پیاز

پیاز، علاوه بر اینکه که یکی از مواد اصلی بیشتر غذاهای امروزی رو تشکیل میده، خواص و فواید عالی هم داره و شامل قند طبیعی، ویتامینای A، ث، E و B6ه. از مواد معدنی موجود در این سبزی میشه به سدیم، پتاسیم، آهن و فیبر اشاره کرد.
هم اینکه باید بدونین که پیاز منبع غنی اسید فولیک هم هستش.

هر یکصد گرم پیاز شامل موارد زیره:

 

  • ۴۴ کالری
  • ۱٫۴ گرم فیبر

  • ۴٫۲۵ گرم قند طبیعی

  • ۱٫۱ گرم پروتئین

  • ۹٫۳۵ گرم کبوهیدرات

 

فواید پیاز خام

 

خواص پیاز خام بیشتر از پخته اون هستش.
فرم خام این سبزی شامل مقادیر زیادی سولفور طبیعی و روغن فراره که واسه سلامت بدن آدم بسیار به درد بخور هستن.

البته نیاز به اشاره س که این مواد در اثر گرما از بین می رن. وقتی که به صورت خام پیاز رو مصرف می کنین، آب موجود در اون طعم تند و زننده ای داره که بعضی توان خوردن و هضم اونو ندارن.

اون دسته از آدمایی که نمی تونن پیاز رو به صورت خام مصرف کنن، بهتره به روش خاصی که در ادامه توضیح می بینیم این سبزی رو پخته و مصرف کنن تا از مزیتای فراوون اون واسه سلامتی بهره مند گردند. این روش واسه کسایی که معده شون توان هضم پیاز رو نداره هم مناسب میشه.

واسه این منظور، پیاز رو با پوست آب پز کنین؛ مثل روشی که سیب زمینی رو می پزید. این روش به حفظ مواد به درد بخور پیاز کمک کرده و به طور همزمان، طعم تند اونو از بین برده و مزه بهتری داره.

می گن آب پیاز قرمز واسه نابود کردن زگیل پوستی خوبه. در بعضی از کشورای عربی، روی پیاز نمک و فلفل ریخته و واسه درمان ریزش موها، اونو به کف سر می مالند.

یافته های علمی جدید در مورد پیاز

 

تا به امروز تقریبا بیشتر مردم از فایده های درمانی پیاز واسه برطرف کردن بیماریایی مثل سرماخوردگی، زکام، سرفه و آسم باخبر بودن. اما پیرو تحقیقات گذشته مشخص شده این سبزی شامل ماده ای موسوم به «آلیل پروپیل دیسولفاید» است. این ماده، تاثیر مشابه انسولین داشته و موجب ایجاد تعادل در اندازه قند خون می شه.

البته این خبر به این معنی نیس که از پیاز میشه به عنوان جانشین انسولین استفاده کرد اما واسه کمک به آدمایی که از هیپوگلیسمی رنج می برن، به درد بخور میشه.

نوعای جورواجور پیاز

 

پیاز در رنگا، اندازه ها و طعمای جورواجور هست.

پیاز بهاره در اقلیم گرم رشد کرده و طعم ملایم تر و شیرین تری دارن.

پیازای تند و تیز در مناطق سردسیری کشت می شن و طعم تند و سوزناک دارن و معمولا با نام رنگای خود یعنی سفید، زرد و قرمز شناخته و یاد می شن.

پیازهای کوچیک عموما در گونه های جور واجور مثل پیاز کوهی، تره فرنگی و پیازچه موجود هستن.

ترفندهای انتخاب بهترین پیاز و روشای نگهداری از اون

پیاز به صورت کلی باید سفت و خشک بوده و پوست نرم داشته باشه. از انتخاب پیازهایی که ساقه اونا رشد کرده دوری کنین. هم اینکه پیازهایی که له شده و نشونه های پوسیدگی رو دارن رو هم انتخاب نکنین.

پیاز باید در دمای اتاق، به دور از نور مستقیم آفتاب و مکانی که تهویه هوا خوب صورت میگیره نگهداری شه.

جالبه بدونین، پیازهایی که طعم تند و تیز دارن، به مدت زمان طولانی تری سالم باقی می مانند. همین بوی زننده در واقع یه جور ماده نگهداری کننده در این سبزی حساب می شه.

پیازها رو باید جدا از سیب زمینیا نگهداری کنین چون رطوبت و گاز اتیلین همدیگه رو جذب می کنن. این باعث می شه تا سیب زمینیا به سرعت فاسد شن.

پیازای سرخ شده رو درون کاسه های فلزی یا ظروف پلاستیکی نگهداری نکنین چون موجب از بین رفتن رنگ اونا می شن.

منجمد کردن پیاز خرد شده باعث از بین رفتن بیشتر مواد مغذی اون می شه.

دلیل اشک ریختن هنگام خرد کردن پیاز

پیاز شامل ماده ای موسوم به سولفات آللیه که وقتی در نزدیکی هوا قرار میگیره، باعث ایجاد اشک در چشما می شه.
واسه پیشگیری از تولید این عنصر، پیاز رو نیم ساعت قبل از خرد کردن سرد کنین (در آب سرد یا یخچال بذارین) تا فعالیت آنزیما در اون کاهش پیدا کنه.

پیشنهاد چند دستور پخت غذا با پیاز

با کلیک روی نام غذای مورد نظر، وارد صفحه دستور پخت اون شده و ویدئوی یه دقیقه ای آموزش اونا رو ببینین.

سوپ پیاز فرانسوی

بمب میت بال با روکش پیاز و سس باربیکیو

این مطلب را هم بخوانید :   ۵۰ پایگاه علمی مناسب دانلود مقالات و پایان نامه های ارشد و دکترا