ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

با ۱۱ راز تغذیه از زبان متخصصان آشنا شوید که موجب زیبایی بیشتر پوست می شوند

خیلی از خانوما واسه خرید لوازم آرایشی، بهداشتی و مراقب از پوست هزینه های خیلی زیادی متقبل می شن تا بدین وسیله علاوه بر سلامت پوست، به زیبایی هر چی بهتر خود کمک کنن. اما تقریبا همه میدونیم که اجناس مراقب از پوست قیمتای زیادی دارن و بعضی وقتا واسه تکمیل یه دوره درمانی باید میلیونا تومن واسه خرید کرم و لوسیون هزینه کرد.

اما در سال ۲۰۰۵ میلادی، کارشناسان پوست آمریکایی اعلام کردن که بدون به کار گیری وسایل آرایشی گرون هم میشه به رفع چین و چروک، لکه، اکنه و درمان خشکی پوست پرداخت.

تنها روش درمانی این، تغذیه مناسبه. شما با مصرف بعضی از مواد غذایی که در زیر به اونا پرداخته شده، می تونین تا حد زیادی به درمان خیلی از مشکلات پوستی خود بپردازید.

واسه آشنایی با شکلای جور واجور مشکلات پوستی و روشای درمانی اونا در ادامه با ما همراه باشین.

لکه های پوستی

دلایل: زیاد بودن لکه های صورت می تونه نشونه کمبود ویتامین، مخصوصا ویتامین B12 باشه. مواد غذایی که از گوشت حیوانات جفت و جور می شن، منبع غنی این ویتامین هستن. اما اگه گوشت قرمز مصرف نمی کنین، باید رژیم غذایی کاملی داشته باشین تا این کمبود تا حدی جبران شه.

کارایی که باید انجام بدین:

آنتی اکسیدانای ویتامینای C و E، مثل الاجیک اسید و روغن هسته انگور می تونه به رفع لکه های پوستی کمک زیادی بکنن. این مواد در خوراکیایی مثل مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و انار فت و فراوون پیدا میشه.

اگه شما مدت زمان طولانی زیر تابش آفتاب باشین، لکه های صورتتون پررنگ تر می شن.
پس، واسه مراقبت از پوست در برابر اشعه های مضر فرابنفش، لازمه غذاهایی شامل آنتی اکسیدن مثل شکلای جور واجور بریا، گریپ‌فروت، آناناس، آلو، کلم بروکسل، کلم، فلفل چیلی، اسفناج و گندم مشکی استفاده کنین.

پوستای چرب

دلایل: به دنبال تحقیقات علمی، ثابت شده، غذاهایی که شاخص گلوکز بالایی دارن، تولید غدد چربی پوست رو زیاد می کنن. در نتیجه، پوست چربی بیشتری تولید می کنه که واسه رطوبت و براق بودنش لازمه.

همین امر موجب می شه تا پوستای چرب همیشه براق دیده شن.

کارایی که باید انجام بدین:

 

وسایل آرایشی به طور موقتی می تونن این براق بودن رو از بین ببرن. این در حالیه که رژیم غذایی پر از ویتامین A میتونه اندازه تولید چربی رو در پوست کم کنه.
این غذاها بسیار ساده و در دسترس هستن و از جمله میشه به انبه، هویج، زرده تخم مرغ، برگه زردآلو، اسفناج و سیب زمینی شیرین اشاره کرد.

شما باید اندازه مصرف غذاهایی که شاخص گلوکز اونا بالاست رو کم کنین. واسه این منظور، اندازه مصرف نون سفید، سیب زمینی و ماکارونی رو کم کنین. با این کار بیشتر مشکلات پوستی خود رو برطرف می کنین.

اکنه

 

دلایل: در این مورد هم باز، شاخص گلوکز مقصر اصلی هستش؛ شاخص گلوکز مقدار قندی رو نشون می‌ دهد که پس از مصرف کربوهیدرات‌ها در واحد زمان در بدن آزاد می‌ شه.
در همین زمینه، کارشناسان پیشنهاد می‌ کنن واسه سلامتی بیشتر تا حد ممکن از کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلوکز کمتر از ۵۰ استفاده شه و مصرف کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلوکز بالای ۵۰ از رژیم غذایی روزانه حذف شن.

شاید بخاطر این باشه که آدمایی که دارای پوستای چرب هستن، عموما اکنه هم دارن. وقتی فعالیت غدد چربی زیاد میشه، منافذ پوستی مسدود می شن و بخاطر این، روند تولید باکتریا زیاد شده و به ایجاد جوش منجر می شه.

این مطلب را هم بخوانید :   آشنایی با سوغات و صنایع دستی تهرانی ها: از سیب دماوند و کشمش شهریار تا جاجیم فیروزکوه
کارایی که باید انجام بدین:

واسه رفع اکنه و جوش بهتره مصرف غذاهایی که اسیدهای چرب اشباع نشده در خود دارن رو زیاد کنین. این کار به کاهش ورم و جوش کمک می کنه.
واسه این منظور، میوه ها، سبزیجات، آجیل، گردو، دانه کتون، روغن کتون، جلبک دریایی و غذاهای دریایی رو در بیشتر وعده های غذایی خود بذارین.

پوست خشک

دلایل: خشکی پوست می تونه نشونه کمبود کلسترول و هم اینکه وفور ویتامین E در بدن باشه. مشکل اولی در آدمایی که دارای رژیم غذایی گیاهی هستن، مشاهده می شه چون منبع غنی کلسترول، ماهی و گوشت قرمزه.

کارایی که باید انجام بدین:

مصرف اسیدهای چرب یدونه‌سیرنشده رو در رژیم خود زیاد کنین. این چربیا رو با غذاهایی مثل لوبیا، جلبک، تخم مرغ، آووکادو، بادام زمینی و دیگه آجیلا تامین کنین نه قرصای مکمل.

اگه گیاهخوار نیستین، تلاش کنین مصرف ماهی و گوشت قرمز رو زیاد کنین. بهترین گزینه ها ماهیای ماکرل، سالمون و قزل آلا هستن.

چین و چروک

 

دلایل: مصرف الکل موجب کم‌آبی بدن می شه.
کم آبی هم دلیل بروز چین و چروک می شه.
شکر و قند هم از دیگر مقصران اصلی پیری پوست هستن. جالبه بدونین که گلوکز شکر انعطاف پذیری پوست رو کم می کنه.

کارایی که باید انجام بدین:

 

 

حدود ۱۰ سال پیش، محققان آمریکایی کشف کردن که مصرف آنتی اکسیدان موجب تازگی و جوونی پوست می شه.
به طور مثال، اگه شما هر روز غذاهایی که شامل سویا هستن رو استفاده کنین، همه نشونه های پیری رو از صورت خود حذف می کنین. این ماده غذایی هم اینکه چروکای دور و بر چشم رو هم نابود می کنه.

هم اینکه محققان ثابت کردن که رژیم غذایی پر از سبزیجات آب‌دار، اسفناج، مارچوبه، کرفس، بادمجان، سیر و پیاز می تونه تا اندازه زیادی به جوون موندن پوست کمک کنه.
البته، در کنار اون باید مصرف گوشت قرمز، قند، کره، مارگارین، شیر و دیگه لبنیات رو کم کنین.

دایره های مشکی زیر چشم

 

دلایل: تصور اینکه پف مشکی رنگ زیر چشم فقط در اثر کم خوابیه، به طور کامل اشتباهه. این دایره های تیره می تونن نشونه بیماریای جدی در فرد باشن: حساسیت به بعضی از غذاها هم می تونن دلیل بروز این سیاهیا شن.

کارایی که باید انجام بدین:

حساسیت غذایی: تموم مواد غذایی که میشه باعث حساسیت غذایی شن رو از رژیم خود خط بزنین. این مواد شامل شکلای جور واجور لبنیات، نون فانتزی، چیپس، سوپ آماده، قهوه فوری و شیرین‌کننده های مصنوعی هستن.

اگه آزمایش داده و مطمئنین که به هیچ ماده غذایی حساسیت ندارین، این حلقه های تیره در دور و بر چشما می تونه نشونه کم آبی باشه. اندازه مصرف آب رو افزایش و در مقابل، مصرف قهوه رو کم کنین.

هم اینکه لازمه مصرف غذاهای شامل آهن رو زیاد کنین. واسه افزایش اندازه هموگلوبین باید گوشت قرمز، ماهی تن، زرده تخم مرغ و گندم مشکی رو زیاد کنین.