ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

اهمیت رفتار حرفه‌ای در محل کار را درک کنید

تا حالا براتون پیش اومده که در محل کار کسی که هم اندازه شما کار و تلاش می‌کنه، بیشتر مورد توجه قرار بگیره و همه امکانات و توجهات واسه اون باشه؟ یا براتون پیش اومده که مصاحبه کاری برید و با اینکه تصور می‌کنین همه چیز عالی جلو رفته، اما دیگه با شما تماس نگیرند و نتونین شغل دلخواهتون رو تصرف کنین؟

اگه پاسختان بلیه، شاید لازم باشه به غیر از مهارت‌های حرفه‌ای و توانایی‌های شغلی خود، به مسایل دیگری هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

واسه این منظور، در مرحله اول باید آداب اجتماعی رو بیاموزید. شما باید یاد بگیرین که در مکان‌ها و مراسم‌های رسمی به طور شایسته‌ای رفتار کنین و از فعالیت‌های غیررسمی و بچه گونه دوری کنین.

در محیط‌های کاری و مصاحبه‌ها همیشه این رو یادتون باشه که شما رو واسه مهارت‌ها و توانایی‌های شغلی‌تون انتخاب می‌کنن نه شخصیت جذاب‌تون! پس، بهتره در محل کار  خودنمایی کردن رو فراموش کرده و به کار و رابطه‌های شغلی خود فکر کنین.

مواردی که در زیر نوشته شده، از جمله آداب اداری هستن که خوبه همیشه رعایت کنین. واسه آشنایی با اونا تا انتهای مطلب همراهمون باشین.

رفتار دوستانه

هیچ‌کسی از شما انتظار نداره در تموم روز کاری لبخند گوشه لب‌‎هاتون باشه. اما این رو یادتون باشه که رفتار دوستانه داشتن و گشاده‌رو بودن درهای ارتباطات بهتر رو می‌گشاید. کج‌خلقی، عصبی بودن یا بداخلاقی کردن می‌تونه یه گروه کاری رو از هم بپاشد چون بقیه تصور می‌کنن که شما علاقه مند کار کردن با اونا نیستین.

چند ترفند ساده و کاربردی واسه گشاده‌رو بودن در محل کار:

  • روز کاری خود رو با یه سلام و احوالپرسی بسیار کوتاه شروع کنین. به همکاری که در میز بغل‌دستی شما نشسته با لبخند سلام کنین تا یه روز خوب واسه هر دو شما رقم بخوره.
  • با کسایی که نمی‌شناسید دست داده و خود رو به اونا معرفی کنین.
  • با همکاران خود احوالپرسی کنین.

در رابطه بودن

این رو یادتون باشه که بین تعامل با بقیه و حضور در جلسه‌های غیبت و شایعه‌پراکنی فرق بسیار زیادی هست.
ایده بسیار خوبیه که در جریان اتفاق‌ها باشین و اونو با بقیه هم به اشتراک بذارین. اما از حواشی و مواردی که از صحت اونا اطمینان ندارین شدیدا دوری کنین.

بر فرض مثال، اگه خبری مربوط به وظایف کاری خودتون به گوشتون خورد، به جای صحبت‌های خاله‌زنکی به سراغ مدیر یا سرپرست خود برید و اصل ماجرا رو از ایشون جویا شید. مثلا سوال کنین که قراره توضیح وظایفتون عوض شه؟ البته، به‌هیچ عنوان به شایعه هایی که شنیده‌اید اشاره نکنین چون اولین ترکش منفی اون به خودتون می خوره.

حواس‌پرتی

مواردی که موجب حواس‌پرتی یا ایجاد مشکل در کارتون می‌شه رو کشف کنین. این موضوع در هر اداره یا دفترکاری بسیار عادیه و این شمائید که باید روش برخورد با این وضعیت رو پیدا کرده و اجرا کنین.

در مرحله اول باید بدونین که کدوم کار یا موضوع براتون از ارزش و اعتبار بیشتری برخورداره و رسیدگی به اونو در اولویت بذارین.

در زیر به تعدادی از ترفندهای لازم واسه مدیریت اینجور شرایطی اشاره شده:

  • اگه تو یه جلسه کاری موبایل شما زنگ خورد، بدون اینکه به اون نگاه کنین، تماس رو قطع کنین؛ مگه اینکه دلیل بسیار مهمی واسه جواب دادن داشته باشین. در این شرایط، از قبل به کسی که در راس جلسه قرار داره بگید که ممکنه یه تلفن نیاز به شما بشه و مجبور باشین که چند دقیقه اتاق رو ترک کنین.
  • وقتی کسی وسط کار پیش شما میاد به اون نشون بدین که سرتون حسابی شلوغه. اگه کار فرد خیلی با اهمیته، در سریع‌ترین حالت ممکن به اون رسیدگی کنین. بهتره در شرایط مناسب به همکاران خود اعلام کنین که وقتی مشغول کارین، فقط اگه کار لازم دارن سراغتون بیان، وگرنه نمی‌تونید پاسخگویشان باشین.
  • کاری رو که می‌توان از راه ایمیل یا اپ‌های پیام‌رسان به انجام رساند رو با رفتن بالای سر فرد انجام ندین چون این کار باعث ایجاد مشکل در انجام وظایف اون شخص می شه.
این مطلب را هم بخوانید :   باکس آفیس هفته منتهی به ۲۸ خرداد؛ بازگشت مقتدرانه انیمیشن «ماشین ها»

توجه به سیاست‌های دفترکار

هر شرکتی خط‌مش خودشو داره و کارمندان مجبور به رعایت اون هستن. نباید هیچوقت منفی به این موضوع نگاه کنین. به این فکر کنین که همتون در این شرکت واسه یه هدف واحد تلاش می‌کنین: موفقیت شرکت.

پس با رعایت مواردی که در زیر اشاره شده تلاش کنین همسوی سیاست‌های محل کار خود باشین:

  • حتی اگه در مراسمی مسئولیتی ندارین هم بهتره در صورت امکان در انجام اون مشارکت کنین. این از روحیه کارگروهی شما نشون داره.
  • هیچوقت در جلسه‌های کاری دیر نکنین.

  • اگه کسی از بین همکاران خرابکاری می‌کنه هیچوقت در میان جمع به اون اعتراض نکنین. در خلوت و تنهایی با هم در مورد اشتباهش صحبت کنین و اگه پیشنهادی واسه بهبود شرایط دارین، مطرح کنین. به این فکر کنین که بعضی وقتا هم شما به کمک بقیه نیاز دارین و مطمئنا دوست ندارین بقیه واسه اشتباهاتتان مواخذه‌تون کنن.
  • وقتی در شرکت کسی پیشرفت پیدا می‌کنه یا جایزه می‌گیرد طوری رفتار نکنین که انگار اون لیاقت این جایگاه رو نداشته. حسادت هیچوقت پسندیده نیس.
    همیشه مثبت باشین و به این فکر کنین که شاید نفر بعدی که مورد تشویق قرار می‌گیرد، شمائید.
  • ارتباطات اجتماعی

    گروه‌های کاری وقتی می‌تونن بسیار موفق ظاهر شن که همکاری مشترکی با هم داشته باشن و نگرانی همه اونا، هدف غایی شرکت یعنی موفقیت باشه. واسه اینکه همه آدما به یه نسبت در جریان امور شغلی قرار داشته باشن، بهتر اینه که اخبار به صورت ایمیل گروهی واسه همه اعضا ارسال شه.

    بعضی از ترفندها واسه داشتن رابطه‌های اجتماعی سالم و موفق به توضیح زیره:

    • وقتی ایمیل ارسال می‌کنین، نکات کلیدی رو کوتاه و به درد بخور معرفی کنین و از زیاده‌گویی دوری کنین. حواستون باشه که همه مسایل و مواردی که قصد بیانشان رو دارین رو به صورت جداگونه توضیح بدین.
    • اگه متوجه موضوع‌ای نشده‌اید حتما اونو در ایمیل خود بذارین، شاید بقیه هم درک درستی از اون نداشته باشن.
    • اگه مخالفتی دارین اونو جداگونه و به‌طور شخصی مطرح کنین. این واسه هر دو طرف ماجرا بسیار بهتر میشه و از گسترش هرگونه حرف و حدیث نامربوطی هم پیشگیری می شه.
    • هیچوقت نظر خود در مورد یه شخص رو در ایمیل‌های گروهی شرکت ننویسین چون می‌تونه نمونه شایعه‌پراکنی یا غیبت باشه.

    مسایل شخصی

    آدم‌ هیچوقت از حواشی زندگی فردی و کاری خود محفوظ نیس.
    پس هممون باید بیاموزیم که واسه فکرا و عقاید بقیه ارزش قایل باشیم و فرق‌هامون رو قبول کنیم.
    به این صورت دیگه کارای بقیه براتون مهم نیس و تلاش نمی‌کنین در مسایلی که ربطی به شما ندارن، دخالت کنین.

    این مشکلات در محیط کار هم فت و فراوون دیده می‌شن و بخاطر این مهمه که در مورد فرهنگ و عقاید همکاران خود خیلی جستجو نکنین و به این موضوعات کاری نداشته باشین.