ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

دردهای عضلانی خود را چه زمانی باید جدی بگیریم؟

وقتی تموم هفته رو ورزش کردین یا تمرینات سنگینی در باشگاه داشتین یا حتی وقتی که یه اسباب کشی یا تغییر دکوراسیون اساسی خونه تون رو گذرونده اید، دردهای طاقت فرسای عضلانی انتظارتون رو میکشه. واقعا، وقتی فعالیت بدنی ای دارین که بالاتر از عادت همیشگی بدن تونه، ماده ای شیمیایی ای به نام لاکتیک اسید در نتیجه مصرف شدن انرژی، درون بدن تون تولید می شه که عامل دردهای عضلانیه.

اگه دردهای عضلانی تون بی دلیل نباشن و بعد از یه مدت رفع شن، طبیعی حساب می شن.
واقعا دردهای عضلانی شما باید بعد از چند روز یا بیشترین حد یه یا دو هفته برطرف شن.

اما حالا بیشتر از دو هفته س که درد دارین؟ دردی که احساس می کنین شدیده و توان انجام کارای عادی و روزمزه رو از شما گرفته؟ اینا همه نشون دهنده اون هستش که شاید دچار مشکل جدی تری شدین و نباید از این دردها غفلت کنین. پس حتما به یه دکتر مراجعه کنین.

حال می خوایم ببنیم دردهای عضلانی شاید نشونه چه بیماریای مهمی هستن.

۱- مریضی فیبرومیالژیا

احساس درد در سرتاسر بدن، حساس شدن بدن نسبت به تماس فیزیکی، خستگی و مشکلات خواب نشونه های این مریضی عصبی هستن. هم اینکه ممکنه قبل از شروع این دردها، یه موقعیت اضطراب آور رو تجربه کرده باشین. فیبرومیالژیا باعث ایجاد دردهای مشخصی در هر دو طرف بدن و بالا و پایین کمر می شه.

۲- مریضی آرتروز

شاید تصور کنین که مریضی آرتروز تنها روی مفاصل اثر میذاره اما ممکنه درد به وجود اومده به وسیله اون در عضلات هم احساس شه.
واقعا وقتی که ناحیه ای از بدن دردناک می شه، عضلات به طور خودکار تو یه اقدام حفاطتی، منقبض می شن.
مثلا، اگه در ناحیه کتف دچار آرتروز باشین، این مسأله منتهی به گرفتگیای دردناک عضلانی می شه.

۳- عفونت

اگه ناحیه ای که در اون احساس درد می کنین قرمز یا ملتهب شده و دچار تب هستین، ممکنه این مسأله به وجود اومده به وسیله یکی عفونت باشه، مخصوصا اگه بی دلیل اتفاق افتاده باشه.

۴- مریضی لایم

گزش یه کنه پا مشکی ممکنه منتهی به انتقال باکتری ای به نام بورلیا بورگدورفری شه که نشونه اون بیشتر راشای پوستی ای مثل چشمه. اما مشکل اون هستش که این راشا همیشه ظاهر نمی شن، پس باید از علائم اولیه این مریضی بدونین: تبی مثل آنفولانزا، احساس خستگی، خشک شدن گردن و احساس درد. اگه هر کدوم از این نشونه ها رو دارین و در جایی بودین که احتمال حضور کنه در اونجا وجود داشته، به دکتر مراجعه کنین.

۵- مریضی رابدومیولیز

 

ورزشای سنگینی مثل کراس فیت این روزا طرفداران زیادی پیدا کردن اما زیاده روی در این ورزشا منتهی به مریضی ای به نام رابدومیولیز می شه.
در اثر این مریضی بافت عضله تخریب شده و پروتئینی به نام میوگلوبین در بدن تولید می شه که با ورود به جریان خون، ممکنه در آخر به کلیه ها آسیب بزنه. اگه خشکی و درد عضلات با ضعف، احساس درد با هر تماس فیزیکی و تیره شدن رنگ ادرار همراه باشه، فوراً به دکتر یا اورژانس مراجعه کنین.

این مطلب را هم بخوانید :   جزییات جدید از توانایی های موشکی سپاه: از شکار «جانور قندهار تا «MQ-1C»
۶- مریضی التهابی

اگه بیشتر از ۶۵ سال سن دارین، دردهای عضلانی شما ممکنه به وجود اومده به وسیله یه مریضی التهاب عضلانی مثل پلی میالژی روماتیکا باشه. این مریضی باعث دردناک و خشک شدن بازو، گردن، ناحیه پایینی پشت و رانا می شه.
این علائم ممکنه یه شبه ظاهر شن و صبح روز بعد یهو فهمیده باشین بدون کمک نمی تونین لباس هاتون رو بپوشید یا قادر نیستین سوار ماشین شده و از اون پیاده شید. دلیل بروز این مریضی هنوز مشخص نیس و تشخیص اون سخته.

۷- مریضی آنفولانزا

 

تب یهویی، درد عضلانی، لرز و تعریق، سردرد، احساس خستگی، گرفتگی بینی و گلودرد، نشونه های مریضی آنفولانزا هستن. در اثر این مریضی، پروتئینای التهاب بیاری به نام سیتوکین باعث تخریب پروتئینای عضلات شده و منتهی به احساس درد می شن.

۸- مریضی لوپوس

دو سوم مبتلایان به مریضی خود ایمنی لوپوس، درد عضلانی رو تجربه می کنن. اما مشکل اینجا هستش که تشخیص این مریضی سخته و ممکنه اونو با بیماریای دیگری مثل آرتریت روماتوئید، لایم یا حتی دیابت اشتباه بگیرن. یکی از نشونه های تشخیص لوپوس دردیه که معمولا میان آرنج و گردن و زانو و مفصل ران احساس می شه.
این مریضی بیشتر در بین زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله دیده می شه.

۹- مشکلات جانبی داروها

متأسفانه بعضی وقتا داروها خود به سلامتی ما آسیب میزنن.  مثلا ممکنه داروی جدیدی که واسه کنترل کلسترول خون خود مصرف می کنین، دلیل اصلی دردهای عضلانی شما باشه. اگه مشخص شه دارویی که مصرف می کنین عامل دردهای عضلانی شما هستش، دکتر تون داروی دیگری رو با همون خواص براتون تجویز می کنین.

مراجعه به دکتر

 

اگه واسه دردهای عضلانی خود به دکتر مراجعه کردین، درباره نشونه های دیگری صحبت کنین که با شروع این دردها تجربه کردین. این نشونه ها می تونه تب، احساس خستگی، سردرد، تعریق شبونه، مشکلات خواب، یبوست یا اسهال باشه. واقعا باید درباره نشونه هایی صحبت کنین که براتون غیر معموله.