ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

۱۱ باور غلط درباره ی ورزش و تناسب اندام که سلامت ما را به خطر می اندازد

اگه اهل ورزش کردن هستین یا می خواید به زودی این فعالیت بسیار به درد بخور رو در برنامه زندگی تون بذارین، حتماً فهمیدین که بایدها و نبایدهای زیادی درباره ورزش، تناسب اندام و رژیمای غذایی هست که بعضی وقتا تشخیص درستی یا نادرستی اونا تقریباً نشدنی می شه.
حتی بعضی وقتا پیشنهادایی به ما می شه که با چیزایی که قبلاً شنیده ایم به طور کاملً متضاده. در ادامه به تعدادی از باورهای عادی درباره ورزش و تناسب اندام و دلیل اشتباه بودن اونا می پردازیم.

۱- بهترین زمان واسه ورزش کردن صبحا هستش

این باور به طور کاملً اشتباهه. بهترین ساعت واسه ورزش کردن وقتیه که احساس کنین آمادگی ورزش کردن رو دارین. فرقی نمی کنه ترجیح بدین عصرها در باشگاه ورزش کنین یا صبحا قبل از رفتن به سر کار در هوای آزاد بدوید. تنها چیزی که مهمه تکرار شما هستش.
تحقیقات نشون میده به درستیً هیچ فرقی بین ورزش صبحگاهی با ورزش عصرگاهی وجود نداره.

۲- بهترین ورزش واسه مغز، حل پازل و جدول و بازی کردنه

حل جدول، معما و پازل، تنها راه رشد مغز نیس.

ورزشای فیزیکی هم واسه بدن و هم واسه مغز ما به درد بخور هستن. انجام ورزشایی که سرعت گردش خون در بدن رو بیشتر می کنه مؤثرتر از صرف ساعتا وقت واسه حل معماه. طبق تحقیقات، ورزش کردن اثر زیادی در تقویت روحیه و حافظه داره و جلوی دچار شدن به زوال عقل رو میگیره.

۳- واسه حفظ تناسب اندام لازم نیس مرتب ورزش کنیم

متأسفانه این باور هم غلطه. بیشتر افراد بعد از تنها یه هفته ورزش نکردن، تون عضلانی خود رو از دست میدن.
پس، حتی وقتی که به نتیجه دلخواهتون رسیدید هم نباید ورزش رو به کلی کنار بذارین.

۴- دویدن فقط در مسیرهای طولانی اثر و فایده داره

این تصور اصلاً غلطه. کسایی که مسیرهای کوتاه رو واسه دویدن انتخاب می کنن، همون شرایط قلبی دوندهای ماراتن رو دارن. علاوه بر این، ورزشای سبکی مثل دوی آهسته یا حتی پیاده روی، واسه بدن بهتر هستن. قلب و سیستم عروقی بدن شما می تونن خود رو با ورزشاتون موافق کنن.

۵- نوشیدنیای انرژی زا گزینه خوبی واسه حفظ آب بدن در زمان ورزش کردن هستن

نوشیدنیای انرژی زا واقعا چیزی جز آب و شکر در خود ندارن. کارشناسان پیشنهاد می کنن به جای این نوشیدنیا، آب ساده بخورین و بعد از ورزش هم با خوردن مواد غذایی ای که پر از پروتئین هستن استراحت کنین.

۶- دویدن روی تردمیل بهتر از دویدن در پارکه

دویدن روی تردمیل اصلاً اثر دوی آهسته در هوای تازه رو نداره، حتی اگه فاصله برابری رو بدوید. دویدن در جهت مخالف باد، باعث به کار افتادن یه سری از عضلات بسیار مهم بدن می شه و ۱۰ درصد بیشتر از دویدن روی تردمیل، کالری می سوزونه.

۷- ورزش کردن ما رو گرسنه می کنه

اگه بعد از ورزش کردن احساس گرسنگی کنین، این مسأله نشون میده که این وسط اشتباهی اتفاق افتاده. حقیقت اون هستش که ورزشای فیزیکی باعث سرکوب گرسنگی می شن.
دلیل این مسأله به هورمونای بدن برمیگرده. ورزش کردن باعث کم شدن سرعت تولید گرلین یا همون هورمون گرسنگی می شه.
در مقابل، تولید ماده لپتین سرعت میگیره، هورمونی که از راه های مختلفی باعث کاهش اشتها می شه.

این مطلب را هم بخوانید :   ۱۰ تغییر بدنی عجیب که با بالا رفتن سن به وجود می آیند

۸- کلسیم فقط در مواد لبنی هست

 

این باور که اجناس لبنی کلسیم زیادی دارن، دیگه کهنه و بی اعتبار شده حساب می شه.
مواد غذایی دیگری هم وجود دارن که پر از کلسیم هستن. کلم بروکلی، اسفناج، بادام، آب پرتقال، نخود، جو دو سر و ریواس تنها تعدادی از منابع غیر لبنی کلسیم هستن و جانشین خوبی واسه مواد لبنی هستن. اجناس لبنی همیشه آنقدری که تصور می کنیم مواد غذایی سالمی نیستن.

۹- یوگا کمر درد رو درمان می کنه

 

 

یوگا کمر درد رو خوب نمی کنه.
اگه درد کمر به وجود اومده به وسیله مشکلات عضلانی باشه، انجام تمرینات کششی و دیگه ورزشا می تونه کمک زیادی به رفع درد کنه چون این تمرینات باعث قوی تر شدن عضلات می شن و حتی ممکنه درد کمر رو به طور کامل از بین ببرن. اما اگه کمر درد شما به وجود اومده به وسیله مشکل جدی تری مثل فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر باشه، انجام یوگا به جای اینکه به حل مشکل تون کمک کنه، به شما آسیب میزنه. در هر صورت، قبل از شروع یوگا، باید با دکتر مشورت کنین.

۱۰- دویدن به زانو و قوزک پا آسیب می زنه

این باور اشتباه هیچ پایه علمی ای نداره. طبق جدیدترین تحقیقات، دویدن نه فقط هیچ آسیب ای به پاها نمی زنه، بلکه اونا رو قوی تر و از آسیب پذیری اونا در برابر صدمات کم می کنه.

۱۱- هر چی بیشتر ورزش کنیم بهتره

به گفته پزشکان، در انجام هیچ ورزشی نباید زیاده روی کرد.
حتی اگه می خواین هر چی سریع تر به اندام دلخواه تون برسین هم نباید هر روز به باشگاه برید، چون این کار فشار خیلی زیادی به بدن شما وارد می کنه.

بدن احتیاج به فرصت داره تا خود رو بازسازی کنه.

البته این به اون معنی نیس که یه روز رو کامل رو در خونه بشینین و فست فود بخورین، اما استراحت هم به اندازه ورزش واسه سلامت ما لازمه. هم اینکه یادتون نره که باید عضلات مختلفی رو با تمرینات مختلفی ورزش بدین تا فقط به یه بخش از بدن تون فشار وارد نشه و عضلات تون آسیب نبینن.