ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

عشق با ما چه می‌کند؟

عشق از جمله احساساتیه که بدون اون نمی‌توان زندگی کرد؛ حسی غیر قابل رد و حالتی پر از انرژی که همه آدم‌ها به اون نیاز دارن و معنی اصلی زندگی‌شون براساس اون تعریف می‌شه.

در دوران عاشق بودن همه اتفاق‌های دنیا قشنگتر هستن چون انقلابی که عشق در وجود فرد ایجاد می‌کنه سرشاره از خوبی، محبت، زیبایی و پر بودن. عشق شاید یه ماده مخدر یا داروی آرامش‌بخش نباشه اما تاثیراتش دقیقا مثل اوناس.

آدم‌های عاشق حالتی از سرخوشی رو تجربه می‌کنن و شور و هیجان اونا بسیار بالاست. البته عشق فقط روی مغز تاثیر نمی‌گذارد، بلکه همه بدن رو تحت سلطه خود می‌گیرد و به همین خاطره که با دیدن معشوق، تغییراتی در حالت‌های روحی و جسمی افراد ایجاد می‌شه. از جمله‌ی این تغییرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عشق مُسکن درده

همه می‌دانیم که در آغوش کشیدن چه حس خوب و آرامش‌بخشی داره.
اما شاید باحال باشه بدونین که تحقیقات علمی گذشته ثابت کرده اندازه اکسی‌توسینی که در عرض ۱۰ تا ۲۰  ثانیه بغل کردن در بدن ترشح می‌شه به اندازه ای موثره که از اون می‌توان واسه برطرف کردن درد، به‌خاص سردرد، استفاده کرد.

علاوه بر این، نگاه کردن به تصویر فردی که دوستش دارین دلیل افزایش آستانه تحمل درد شما و کم شدن اندازه درد (تا ۴۰ در صد در موارد متوسط و ۱۵ درصد در موارد شدید) می‌شه. مغز آدم تصویر معشوق رو به عنوان یه عامل مورد پسند واسه حواس‌پرتی تصور می‌کنه و بخاطر این اندازه تحمل درد در فرد افزایش می‌یابد.

از منظری دیگه، محققان هم اینکه ثابت کرده‌ان تحریکات جنسی و رسیدن به ارگاسم هم نقش بسیار موثری در نابود کردن درد داره.
تاثیر این مورد در مورد برطرف کردن دردهای کمر، التهاب و گرفتگی عضلات ثابت شده.

عشق از قلب مراقبت می‌کنه

علاوه بر اینا، اکسی‌توسین که هورمون عشق هم نامیده می‌شه و یکی از حیرت‌انگیزترین مولکول‌های دنیاس، دلیل کاهش استرس، کاهش فشار خون و کم شدن اندازه هیجانات منفی حاصل از اضطراب می‌شه. هم اینکه اعتمادبه‌نفس رو زیاد کرده و به فرد کمک می‌کنه تا به مقابله با افسردگی بپردازه.

عشق به بدن کمک می‌کنه تا به جنگ مریضی‌ها بره

عشق به حرکات بدن مربوطه، از دست همدیگه رو گرفتن تا رابطه جنسی زن و شوهر دلیل افزایش تولید اندروفین در بدن می‌شه. این هورمون سیستم ایمنی بدن رو تقویت می‌کنه.

این مطلب را هم بخوانید :   به پسران خود بیاموزید که به زنان احترام بگذارند

به طور همزمان، آدمایی که مشکلات جسمی دارن، به روند درمان عکس العمل‌های مثبت‌تری نشون میدن.

عشق بی‌خوابی رو درمان می‌کنه

هورمون‌های عشق (اکسی‌توسین و اندروفین) ترشح کورتیزول رو مسدود می‌کنه. کورتیزول مسئول استرسه. وقتی از ترشح این هورمون جلوگیری شه، فرد از نظر روحی و فکری آروم‌تر میشه و در نتیجه خواب راحت‌تری هم داره.

عشق دلیل کاهش نشونه‌های اعتیاد می‌شه

تریاک، کوکائین، نیکوتین و الکل به این خاطر اعتیادآور هستن که بر اندازه ترشح هورمون دوپامین اثر می‌گذارن و باعث ایجاد حس سرخوشی و نشاط در فرد می‌شن.

شیفتگی و عاشقی هم دقیقا همین اثر رو در بدن آدم داره.
عشق، علاوه بر افزایش ترشح دوپامین، اندازه ترشح تستوسترون و اکسی‌توسین رو هم افزایش می‌دهد که بهترین ترکیب واسه پیشگیری و مقابله با اعتیاده.

به زبون ساده‌تر، عشق باعث می‌شه تا بدن پر از احساس لذت و اکستازی شه.
اما به طور همزمان، احساس عشق با اعتیاد هم مقابله می‌کنه و باعث کاهش پیدا کردن نشونه‌های وابستگی به مواد یا الکل می‌شه.

عشق به افزایش طول عمر افراد کمک می‌کنه

تحقیقات زیادی ثابت کرده‌ان کسایی که در رابطه‌های عاطفی سالم و طولانی قرار دارن، جسم سالم‌تری هم دارن. از اونجا که ازدواج‌های براساس عشق خواب راحت، قلب سالم، روحیه خوب و سیستم ایمنی قوی واسه فرد بدنبال داره، در نتیجه زوج‌های حاضر در اینجور پیوندهایی از طول عمر بیشتری بهره مند هستن.

عشق یه جور درمانه

در آخر باید بگیم که عشق درمانه. دلیلش هم اینه که ذات آدمی نیازمند دیده شدن، شنیده شدن و درک شدنه. در کنار تموم کارشناسان و پزشکان، فردی که عاشق اون هستین بهترین دارو و درمان واسه دردهای شما بشمار می‌رود.

معشوق علاوه بر جسم، روح شما رو هم آروم می‌کنه و حضورش دلیل آرامش قلب و آرامش وجوده.

عاشق شدن می‌تونه همه ترس‌ها، اضطراب‌ها، نگرانی‌ها، دردها و استرس‌های اجتماعی شما رو نابود کنه.