ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

هزینه‌های سفر زمینی ارزان به ارمنستان با اتوبوس

اگه اهل ماجراجویی هستین و دوست دارین از تموم ظرفیت‌های گردشگری یه منطقه دیدن کرده و آخر لذت رو ببرین، سفری به سبک کوله‌گردی بهترین گزینه واسه دل سپردن به جاده‌هاست. البته منظورم از کوله‌گردی به کار گیری کیسه خواب و کمپینگ نیس و بیشتر تاکیدم بر مقتصدانه بودن سفره.

ماجرا از این قراره که من به همراه یکی از دوستانم عزممونو جزم کردیم در این روزای گرم تابستون به دو کشور همسایه یعنی ارمنستان و گرجستان سفر کنیم.
اما بدنبال این تصمیم دو مشکل اساسی پیش رو من وجود داشت:

  • هزینه سفر

  • مرخصی

، از اونجا که کار من به همیشه آنلاین و در دسترس بودن وابسته، پس از چندین دقیقه خوشحالی واسه سفر به شهرها و کشورای جدید و بازدید از ظرفیت‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی، چشیدن غذاهای محلی کشورای مقصد و گشت‌های شبونه در خیابون‌ها و تست کردن غذاهای خیابانی، یادم افتاد که شاید من نتونم به این زودی‌ها اینجور سفری رو تجربه کنم.

اما از اونجا که اشتیاقم واسه اینجور سفر هیجان‌انگیزی زیاد بود، عزممو جزم کردم در سایت‌های ایرونی و خارجی بهترین روش‌های سفر به دو کشور ارمنستان و گرجستان رو جست‌وجو کنم و با فرض اینکه ۶ روز کاری مرخصی دارم (همه با هم ۱۰ روز)، ببینم توان پرداخت هزینه‌های اینجور سفر طولانی‌ای به بیرون مرز کشور رو دارم یا خیر!

نتیجه این جست‌وجوها مواردی بود که در زیر براتون توضیح داده‌ام.

خیابونای ایروان

باید اشاره کنم که اطلاعات این مطلب از وب‌سایت‌های جور واجور گردشگری گرفته شده.
هم اینکه با در نظر گرفتن نوسانات دائمی قیمت ارز در ایران، قیمت‌ها براساس واحد پول کشور مقصد گفته شده‌ان البته در داخل پرانتز، برابر تومانی اونا هم با در نظر گرفتن تاریخ امروز یعنی ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷ رو هم نوشته‌ام که به‌صورت حدودی از هزینه‌های اینجور سفری خبردار شین.

این سفر به کمترین حد ممکن ۶ و بیشترین حد ۸ روز مرخصی نیاز داره.
البته اگه بتونین برنامه خود رو با تعطیلی‌های رسمی غیر از ۵ شنبه و جمعه جور کنین، به مرخصی کمتری نیاز دارین.

برنامه‌ای که ما واسه سفر خود در نظر گرفتیم، از ایروان شروع شده و به باتومی ختم می‌شه. یعنی اول در نظر داریم که به کشور ارمنستان وارد شیم و بعد به گرجستان و در آخر به تهران برگردیم.

دوباره یادآوری کنم که من این سفر رو هنوز نرفته‌ام و این برنامه‌ایه که بدنبال تحقیق اینترنتی اونو چیده‌ام. پس اگه شما تجربه اینجور سفری رو دارین، خوبه در بخش نظرات اونو با ما و مخاطبان ما در میان بذارین.

واسه اینکه با جزئیات اینجور سفری آشنا شید از شما دعوت می‌کنم تا انتهای این مطلب با من همراه باشین. البته این راهنمای سفر در سه قسمت جفت و جور شده و قسمت اول اون به شهر ایروان در کشور ارمنستان اختصاص داره.

جاده یروان

راهنمای سفر زمینی با اتوبوس به کشور ارمنستان: ایروان

قبل از شروع سفر برون‌مرزی باید واسه گرفتن پاسپورت و یا گذرنامه دست به کار شین که طبیعتا واسه گرفتن این مدارک هزینه‌هایی پیش روی شما قرار داره.
یکی از این هزینه‌ها به اخذ گذرنامه مربوطه. در زیر هزینه‌های اخذ پاسپورت رو براتون نوشته‌ام:

واسه گرفتن گذرنامه حضور شخص درخواست کننده (صاحب گذرنامه) در همه گروه‌های سنی الزامیه.

  • ۱۰۰۰ تومن واسه تهیه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)
  • ۳,۷۵۰ تومن به حساب شهرداری واسه مشکلات شهرداری
  • ۷۵,۰۰۰ تومن واسه خزانه داری استان واسه تعرفه ارسال گذرنامه
  • ۲۹,۳۰۰ تومن واسه خدمات دفاتر پلیس +۱۰ و هزینه پست

بد نیس اشاره کنم با اجرایی شدن لغو روادید میان ایران و ارمنستان اتباع دو کشور احتیاجی به دریافت ویزا واسه تردد ندارن و شما می تونین ۹۰ روز بدون ویزا در کشور مقصد اقامت داشته باشین.

جفت و جور بلیط اتوبوس از ایران به ارمنستان

اتوبوس‌های راهی ارمنستان همه روزه ساعت ۱۳ از ترمینال آزادی حرکت کرده و بعد از حدود ۲۴ ساعت در ترمینال ایروان مسافران رو پیاده می‌کنن.

تقریباً از تهران تا مرز، مسافتی حدود ۱۱۴۸ کیلومتره، بعد از عبور از مرز نوردوز در ارمنستان قسمت باحال سفر شروع می‌شه، جاده‌های قشنگتر در راه ایروان و البته پیچ در پیچ و سرسبز، خلوت و جنگلی که بسیار مثل جاده چالوسه.

فاصله مرز ایران تا ایروان پایتخت ارمنستان ۴۸۵ کیلومتره اما باید خود رو واسه سفری تقریبا هشت‌ ساعته آماده کنین.

قیمت بلیت رفت اتوبوس حدود ۱۸۰ هزار و برگشت ۲۰۰ هزار تومنه.

ساکن هر شهری که هستین خود رو به تبریز، جلفا و مرز نوردوز برسونین. خوبه بدونین که فاصله تهران تا مرز نوردوز (جلفا) ۷۶۰ کیلومتره.

سفر به ارمنستان با اتوبوس شاید راحت ترین راه باشه که بلیط اونو می تونین به صورت آنلاین و اینترنتی از سامانه سفر۷۲۴ جفت و جور کنین.

سرویسای راه تهران – ایروان از شرکتای مسافربری معتبر در این سامانه در دسترس هستن و شما به آسونی می تونین با یه جستجوی ساده بلیط مورد نظرتون رو از سایت پیدا کرده و بخرین.

اتوبوس تهران – ایروان پس ار عبور از شهر تبریز به جلفا می رسه. جلفا مرز ایران و ارمنستانه. پس از جلفا شهر سیه رود و پس از اون نوردوز قرار داره.
نوردوز آخرین شهر ایران در مرز ارمنستانه. شهرهای مهم ارمنستان که تا ایروان سر راه شما قرار می گیرن عبارتند از: مغری، کاپان، گوریس.

چیجوری از مرز زمینی ارمنستان عبور کنیم؟

  • هنگام سفر با اتوبوس وقتی به گمرک ارمنستان رسیدید، کلیه وسایل همراهتون رو از اتوبوس ورداشته و همراه خودتون به داخل ساختمون گمرک ببرین.
  • از بانک ملی داخل گمرک فیش گرفته و با پرداخت مبلغ مشکلات خروجی به اندازه ۲۵۰۰۰ تومن، به ازای هر پاسپورت به شماره حساب سیبا ۲۱۱۰۱۰۰۲۵۰۰۰۹؛ رسید اونو دریافت کنین.
  • کلیه وسایل خود به ماموران گمرک نشون داده و از گمرک عبور کنین.
  • فیش بانکی رو ضمیمه پاسپورت کرده و جهت ثبت کامپیوتری و مهر خروجی به مامور نیروی انتظامی موجود در محل تحویل بدین.
  • پاسپورت خود رو دریافت و از ساختمون خارج شده، با اتوبوس به سمت مرز و گمرک ارمنستان حرکت کنین.
  • در مدت عبور اتوبوس از نقاط مرز مدارک خود رو در دسترس بذارین تا از ایستگاه‌های مرزبانی و شناساییا سریعتر عبور کنین.

از کدوم شهرا سرویس اتوبوس به ایروان هست؟

حالا فقط از شهر تهران سرویسای مستقیم به داخل ارمنستان (پایانه ایروان) هست.
واسه خرید اینترنتی بلیط اتوبوس ایروان از تهران، کافیه رمز دوم کارت بانکی رو فعال کرده باشین.

شرکت‌های مسافربری از جمله رویال سفر، ایران پیام نو ، دیدار سیر گیتی و چیزای دیگه ای به جز اینا با شکلای جور واجور اتوبوس‌های VIP از پایانه های بیهقی (آرژانتین) و آزادی، سرویس مستقیم به ایروان دارن.

بلیط برگشت رو چیجوری جفت و جور کنیم؟

هر روزه دور و بر میدون جمهوری اتوبوسای ایروان – تهران هستن. می تونین با رسوندن خود به اتوبوسا و جفت و جور بلیط همون جا مبادرت به برگشت کنین. واسه جفت و جور بلیط برگشت هنگام رفت از ایران هم می تونین بلیط جفت و جور کنین. ولی بیشتر مسافران زمینی به آسونی هنگام برگشت بلیط اتوبوس جفت و جور می کنن.

میدون جمهوری ایروان

 

 

واحد پول ارمنستان

پول عادی ارمنستان درامه که با کد AMD شناخته می شه و هر ۱ درام ارمنستان (برابر ۱۸ تومن) است؛ (اندازه آزاد در روز ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷)

 

 

واسه تبدیل ارز دو راه در پیش دارین:

 

 

 

  • در ایران دلار بخرین و اونو در صرافیا یا فروشگاه های بزرگ ارمنستان به درام تبدیل کنین. (حسن انجام این کار، تبدیل ارز بدون پرداخت سوده.)
  • واسه دریافت درام ارمنستان به شعب بانک‌ِ ملی در سطح شهر مراجعه کنین.

هزینه‌ سفرهای درون شهری ارزون در ایروان

  • مترو: ارزون ترین و سریع ترین راه واسه جا به جایی درون شهر ایروان، متروست. هزینه مترو ایروان بسیار مناسب بوده و بلیت یدونه سفره اون تنها ۱۰۰ درام ارمنستان (برابر ۹۲۰ تومن) است.
  • اتوبوس: یکی از دیگر راه های راحت واسه گشت درون شهر ایروان، به کار گیری اتوبوس هاست. در این شهر دو نوع اتوبوس معمولی و اتوبوس برقی دیده میشه که هزینه های مناسبی هم دارن.بلیت اتوبوسای معمولی ۱۰۰ درام ارمنستان (برابر ۱۸۰۰ تومن) و اتوبوسای برقی هم ۵۰ درام ارمنستان (برابر ۹۰۰ تومن) است. تقریبا در هر ایستگاهِ اتوبوس می تونین شماره‌ی خطوط اتوبوس و مسیرها رو ببینین.

    با وجود اون که اتوبوسای برقی هزینه کم تری داشته، اما به نسبت بقیه اتوبوسا هم تعداد کم تری دارن. خوبه بدونین در اتوبوسای ایروان سیستم خرید و فرش بلیت وجود نداره و شما به هنگام پیاده شدن، هزینه رو مستقیما به خود راننده پرداخت می‌کنین.

  • مینی بوس: مینی بوسا از دیگر گزینه های پرطرفدار و مورد استفاده در ایروان هستن. جالبه بدونین که بیشتر از هزار خط مینی بوس در شهر ایروان هست که علاوه بر گشت و گذار در پایتخت ارمنستان، می تونین از اونا واسه دسترسی به حاشیه شهر و شهرهای دور و بر استفاده کنین.قیمت این وسایل حمل و نقل هم ارزانه و واسه هر راه ۱۰۰ درام ارمنستان (برابر یکهزار و ۸۰۰ تومن) می پردازید. البته باید بدونین که بیشتر مینی بوسا شلوغ هستن و در ساعات بالاترین درجه شلوغی شاید مجبور شید که تموم راه رو وایسید. واسه شناسایی خطوط مینی بوسا، به شماره اونا روی شیشه توجه کنین.

هزینه های اقامت در ارمنستان

  • هاستل: اگه واسه اقامت در ارمنستان و شهر ایروان به دنبال پیشنهادی مقتصدانه اید، هاستلا و مهمون خونها گزینه های ارزانی واسه اقامت شما حساب می شه.
    در کل می تونین واسه یه شب طیف زیر رو در هاستلا ببینین:شبی بین ۱۵۰۰ درام ارمنستان (حدود ۲۸ هزار تومن) تا ۸۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۱۴۵ هزار تومن)
  • آپارتمون: هزینه ‌ها بسته به محل آپارتمون، تعداد اتاق‌ها، فاصله تا مرکز شهر و امکانات اون فرق داره.شبی ۸۴۰۰ درام ارمنستان (حدود ۱۵۲هزار تومن) تا ۳۰۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۶۰۰ هزار تومن)

هزینه‌های خوراک در ارمنستان

می تونین در طول اقامت در ایروان به رستورانای جور واجور شهر مراجعه کنین و یا با جفت و جور اجناس و مواد غذایی، از هزینه های سفر خود کم کنین. در این جا به بررسی هزینه های این دو گزینه پراختیم:

  • رستورانای ارزون: حدود ۲۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۴۰ هزار تومن) تا ۳۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۵۵ هزار تومن)
  • رستوران متوسط قیمت: حدود ۳۵۰۰ درام ارمنستان (برابر ۶۳ هزار تومن) تا ۶۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۱۱۰ هزار تومن)
  • فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد و یا فست فودهای مشابه: حدود ۱۵۰۰ درام ارمنستان (حدود ۲۷ هزار تومن) تا ۳۰۰۰ درام ارمنستان (حدود ۵۵ هزار تومن)

وعده ها و میان وعده های غذایی درزمان سفر از جمله چند تا نکته مهم و زیادی ان که نباید از اون غفلت کرد.
اگه نخواهید در هتل اقامت کنین، لازمه تا از هزینه اجناس و محل جفت و جور اون‌ها اطلاعاتی داشته باشین.

کلا در ایروان سوپرمارکت‌های زنجیره ای انتخاب مناسبی واسه خرید مواد اولیه و غذایی در ارمنستان هستن.

ساس SAS و یروان سیتی Yerevan City دو تا از بزرگترین سوپرمارکتای ایروان هستن که هر دو سوپرمارکت در تموم ساعات شبونه روز باز بوده و می‌تونید از خدمات اون‌ها استفاده کنین.

خوراکیا

  • نون: ۲۳۵ درام ارمنستان (برابر ۴۲۳۰ تومن)

    • شیر: هر لیتر ۴۰۷ درام ارمنستان (برابر ۷۳۲۶ تومن)
    • پنیر: کیلویی ۲۱۰۰ درام ارمنستان (برابر ۳۷۸۰۰ تومن)
    • برنج سفید: هر کیلو ۵۷۰ درام ارمنستان (برابر ۱۰۲۶۰تومان)
    • جوجه: کیلویی ۲۰۸۰ درام ارمنستان (برابر ۳۷۴۴۰ تومن)
    • گوجه فرنگی: ۴۰۳ درام ارمنستان (برابر ۷۲۵۴ تومن)
  • پیاز: ۲۶۶ درام ارمنستان (برابر ۴۷۸۸ تومن)

 

  • سیب زمینی: ۲۲۸ درام ارمنستان (برابر ۴۱۰۴ تومن)

  • سیب: ۴۸۰ درام ارمنستان (برابر ۸۶۴۰ تومن)

  • پرتقال: ۶۳۰ درام ارمنستان (برابر ۱۱۳۴۰ تومن)

 

  • موز: ۷۵۰ درام ارمنستان (برابر ۱۳۵۰۰ تومن)

 

 

هزینه های تفریح در ایروان
یروان

ایروان هرچند شهری کوچکیه، اما در این جا هزینه ورودی بعضی از مهم ترین جاذبه های پایتخت ارمنستان رو گفتیم:

  1. ورودی باغ وحش ایروان: ۳۰۰۰ درام ارمنستان (برابر ۵۴ هزار تومن)

    ساعت بازدید: ۹ تا ۲۱

  • موزه تاریخ ارمنستان: ۲۰۰۰ درام ارمنستان (برابر ۳۶ هزار تومن)

    ساعت بازدید: ۱۱ تا ۱۸
  • پارک آبی آکواتک ایروان: بین ۴۰۰۰ درام ارمنستان (برابر ۷۲ هزار تومن) تا ۸۵۰۰ درام ارمنستان (برابر ۱۵۳ هزار تومن)
    ساعات بازدید: ۸ تا ۲۲
  • گالری ملی ارمنستان: ۵۰۰۰ درام ارمنستان (برابر ۹۰ هزار تومن)
    ساعت بازدید: ۹ تا ۲۱:۳۰

 

  • مرکز هنری کافسیجان: بیشتر بخشا و مغازه های موزه: رایگان، هزینه ورودی نمایشگاه های مجموعه: ۱۰۰۰ درام ارمنستان (برابر ۱۸ هزار تومن)

    ساعات بازدید: ۸ تا ۲۰

  • موزه نسخ خطی باستانی: ۱۰۰۰ درام ارمنستان (برابر ۱۸ هزار تومن)

    ساعات بازدید: ۱۱۰ تا ۱۶

 

  • مسجد آبی: رایگان

 

 

  • موزه کشتار جمعی ارمنستان: رایگان

ساعت بازدید: ۱۰ تا ۱۶

 

مدارک لازم جهت ارسال گذرنامه

مدارکی که می‌بایست به وسیله کلیه متقاضیان ارائه شه:

  • ۱-۳) اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یا تأئیدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان.
  • ۲-۳) ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)
  • ۳-۳) یه (۱) قطعه عکس ۶×۴ جدید و رنگی با زمینه سفید و تموم رخ به طوری که:

الف: ۶ ماه از تاریخ انداختن اون نگذشته باشه.

ب: آقایان بدون کلاه و عینک کراوات و زیور آلات و آرایش مو و خوبیا به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشن. هم اینکه رنگ لباس و زمینه برابر نباشه.

ج: خانوم‌ها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با به کار گیری روسری و یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردی صورت مشخص باشه. (واسه دختران بالای ۶ سال با حجاب کامل)

  • ۴-۳) اجازه محضری واسه افراد زیر ۱۸ سال از طرف پدر و یا قیم قانونی.
  • ۵-۳) افراد بالای ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست شناسنامه عکس‌دار ارائه نمایند.
  • ۶-۳) افراد زیر ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار ارائه نمایند.

توجه: واسه افراد زیر ۶ سال، کودک می‌بایست در دفتر حاضر شده و ولی کودک یه قطعه عکس از کودک خود رو ارائه کنه.

  • ۷-۳) بازنشستگان نظامی که ۵ سال تموم از بازنشستگی اونا نگذشته ارائه نامه از حفا یگان مربوطه الزامیه.
  • ۸-۳) بازنشستگان نظامی که ۵ سال از بازنشستگی اونا می‌گذره می‌بایست اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان رو ارائه بدن (احتیاجی به ارائه گواهی از سازمان اصلی نمی‌باشه).
  • ۹-۳) نظامیان شاغل می‌بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه رو اول به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه کنن.

۴- موارد مربوط به بانوان:

۱-۴) اجازه محضری واسه بانوان متأهل از طرف همسر.

توجه: بانوان مقیم خارج احتیاج به اجازه محضری همسر ندارن، هم اینکه اقامت با گذرنامه ایرانی قبول کردنیه.

توجه: بانوانی که همسر اونا فوت کرده، می‌بایست اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه می‌بایست اصل طلاق‌نامه رو ارائه نمایند.

– موارد مربوط به آقایان:

۱-۵) ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت فقطً هوشمند(کارت‌های قدیمی اعتبار ندارن) و یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی واسه مشمولین.

توجه ۱: کسایی که مبادرت به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند کرده‌ان، بعد از گذشت ۲۴ ساعت از درخواست تعویض، می‌تونن با ارائه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه موجود در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست ارسال یا تعویض گذرنامه بدن.

توجه ۲: آقایان بالای ۵۰ سال احتیاج به ارایه کارت پایان خدمت ندارن.

۲-۵) آقایان دانشجو و یا دانش آموز برای خروج از کشور می‌بایست نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند.

۶- چند نکته مهم:

۱-۶) برای متولدین بیرون مرز کشور ارایه مدرک چگونگی ورود الزامیه.

۲-۶) برای باطل شدن گذرنامه‌هایی که بالای یک سال اعتبار دارن ارائه نامه از ادارات گذرنامه الزامیه.

این مطلب را هم بخوانید :   با ۱۱ راز تغذیه از زبان متخصصان آشنا شوید که موجب زیبایی بیشتر پوست می شوند