ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

لیموترش می‌تواند شخصیت شمارا برملا کند

به نظر خودتون درون‌گرا هستین یا برونگرا؟ واسه جواب دادن به این سوال، شاید به مسائلی مثل اینکه چقدر در مهمانی‌ها شرکت کرده یا اینکه تا چه حد با ناشناس‌ها هم‌صحبت می‌شید، فکر می‌کنین یا شاید هم به سراغ یکی از تست‌های آنلاین رفته و به دنبال جواب باشین.

اما فارغ از همه روش‌های موجود، راهی واسه تشخیص دادن این موضوع هست که بسیار عجیبه: به کار گیری لیموترش یا آب‌لیموترش.

این آزمایش در روانشناسی شخصیت ریشه تاریخی داشته و بسیار آسون صورت می‌پذیرد. تنها وسایل موردنیاز شما، یه عدد گوش پاک‌کن و یه‌تیکه نخه که اونو باید به وسط گوش پاک‌کن گره بزنین. واسه شروع آزمایش، یکسر گوش پاک‌کن رو به مدت ۲۰ ثانیه روی زبون خود بذارین و وردارین. بعد، ۵ قطره آب‌لیمو روی زبون خود بریزین و سر دیگه گوش پاک‌کن رو هم به مدت ۲۰ ثانیه روی زبون بذارین.

پس از انجام این دو مرحله گوش پاک‌کن رو به وسیله نخی که به اون گره‌زده‌اید، در هوا آویزون نگه‌دارین. گوش پاک‌کن به‌صورت افقی متوقف می‌شه یا اون سمتی که به آب‌لیمو آغشته شده، به دلیل اینکه سنگین‌تره در پائین قرار می‌گیرد؟

عکس العمل شما به آب‌لیمو نتیجه این آزمایش رو مشخص می‌کنه. اگه اون سمت از گوش پاک‌کن که به آب‌لیمو آغشته س سنگین‌تر شه این موضوع نشون‌دهنده اون هستش که شما بزاق بیشتری دردهانتان تولیدشده س و ازلحاظ روانشناسی شما فردی درون‌گرا هستین. اما اگه گوش پاک‌کن پس از انجام آزمایش حالت افقی داشت، می‌تونه به معنی اون باشه که شما فردی برون‌گرا هستین.

اما چیجوری این نتیجه پذیرفتنیه؟ این آزمایش در دهه ۶۰ میلادی قرن گذشته از طرف «هانس آیسنک» که استاد روانشناسی و یکی از پیشگامان روانشناسی شخصیته، مطرح گردید و با همکاری همسرش که ایشون هم یکی از روانشناسان موفق در زمان خود بوده، انجام شد.

در آزمایش اصلی، اون‌ها واسه اینکه فهمیده باشن چه مقدار بزاق بعد از تماس زبون با آب‌لیمو جذب پنبه گوش پاک‌کن شده، از وسایل اندازه‌گیری دقیق استفاده کردن.

این زوج روانشناس میخواستن اندازه «انگیختگی قشر مخ» رو براساس نظریه برونگرایی و درون‌گرایی هانس آزمایش کنن.

هانس آیسنک بر این باور بود که براساس اصول روانشناسی  افراد دورن گرا  «انگیختگی قشر مخ»  بالاتری دارن که این موضوع باعث می‌شه به محرک‌ها جواب قوی‌تری بدن. براساس این نظریه احساس اون‌ها شدیدتر بوده.
به خاطر همین ممکنه این افراد در مواقع خاص خجالتی به نظر برسن. آیسنکا بر این باور بودن که آزمایش لیمو این فرضیه رو تایید می‌کنه. پس افراد درون‌گرا در جواب به آب‌لیمو بزاق بیشتری ترشح می‌کنن.

باوجوداین، ابعاد شخصیتی افراد درون‌گرا یا برون‌گرا مطمئنا تحت تاثیر عوامل بیولوژیکی هم قرار داره که ارث بردن از والدین یکی از این عوامل برشمرده می‌شه. حالا هممون می‌دانیم فرضیه انگیختگی به‌تنهایی تا حدی درسته. تصاویر گرفته‌شده از مغز یه فرد، نشون می‌دهد که افراد درون‌گرا تمایل دارن تا به صدای بلند و بقیه محرک‌های احساسی جواب قوی بدن.

این مطلب را هم بخوانید :   با به کارگیری چه راهکارهایی، از قضاوت کردن دیگران پرهیز کنیم؟

اینجا برخلاف نظریه آیسنکا باید گفت، دلایلی مبنی بر این موضوع هست که سطح انگیختگی در افراد برون‌گرا به‌طورکلی برخلاف بقیه افراد در سطح بالاتری قرار داره.

پس همیشه این بحث در جریانه که آزمایش لیمو می‌تونه اندازه درون‌گرایی شمارو مشخص کنه یا خیر. مطمئنا این آزمایش مطالب جالبی رو درباره شخصیت شما مشخص می‌کنه. البته بهتره این آزمایش رو بارها انجام بدین تا به یافته های قابل‌اعتمادی برسین.

درهرصورت  برون‌گرایی و درون‌گرایی تنها بعد شخصیت آدم نیس که می‌توان با آزمایش لیمو شناخت. گزارشی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد که براساس اون مشخص گردید که از آزمایش لیمو می‌توان واسه شناخت بقیه ابعاد شخصیت یه فرد هم استفاده کرد.

فلورانس هاگن مولر و همکارانش آزمایشی واسه تعیین اندازه استقلال و ثبات افراد انجام دادن. طی این آزمایش، به افراد داوطلب گوش پاک‌کن داده شد و از اون‌ها خواسته شد تا اونو روی زبون خود بذارن تا اندازه بزاق ترشحی اون‌ها اندازه‌گیری شه.
واسه یکی از این افراد تصاویری پخش شد که یه فرد در حال بریدن و خوردن لیمو بود و واسه فرد دیگه تصاویر بیرون آوردن توپ‌های رنگی از یه جعبه و قرار دادن اون‌ها روی میز پخش شد.

پس از یه مدت محققان با وزن کردن گوش پاک‌کن‌ها به این نتیجه رسیدن، شرکت‌کننده‌ای که فیلم بریدن لیمو و خوردن اونو تماشا کرده، بزاق بیشتری ترشح کرده. این مثال چیزیه که در علم روانشناسی به اون “تحریک عصبی” می‌می گن. در این پدیده افراد رفتارای همدیگه رو به‌طور ناخودآگاه تقلید می‌کنن. مثال روشن این موضوع هنگامیه که فردی خمیازه می‌کشد و فرد دیگه ناخودآگاه مبادرت به این کار می‌کنه.

روش‌های باحال‌تری واسه انجام این آزمایش در خونه هم هست، وقتی‌که می‌خواهید اندازه بزاق جذب‌شده در گوش پاک‌کن رو اندازه‌گیری کنین، بهتره به دنبال دیگه یافته ها به‌دست‌اومده از این تحقیق در آزمایش خود باشین. به نظر می‌رسد انجام این آزمایش تو یه مدرسه یا یه کالج یافته های باحال‌تری رو ارائه کنه.

هاگن مولر و همکارانش می گن آزمون همدلی که بر مبنای آزمون لیمو برگزار می‌شه، می‌تونه یافته های جدی و مهمی می‌تونه به همراه داشته باشه. مثلا ، برابر بودن عکس العمل‌ها نسبت به سخت بودن یا نبودن جواب دادن به سوالات پرسشنامه اشاره کرد که شاید واسه شناسایی افراد مبتلابه مریضی‌های شیزوفرنی و اوتیسم مورداستفاده قرار بگیره.