ایده ها، روش ها و آموزش های علمی

ورزشی ،سلامت ،اشپزی ،سبک زندگی

چند حقیقت عجیب و باورنکردنی درباره دنیا که شاید نمی دانید

با اینکه حالا در ­­عصر اینترنت دیگه هممون می تونیم اطلاعات زیادی درباره دنیا به دست بیاریم، اما هنوزم حقایق عجیبی هست که به سختی میشه اونا رو باور کرد.
مثلا کی فکرش رو می کنه که قارچا بیشتر حیوان باشن تا گیاه!

اینجا به حقایق جالبی می پردازیم که شاید تا حالا چیزی درباره اونا نشنیده اید.

۱- اگه از یه طرف زمین سقوط کنین، حدود ۳۸ دقیقه زمان میبره تا به سمت دیگه اون برسین

طبق محاسبات فیزیکدانان دانشگاه مک گیل شهر مونترال در کانادا، اگه شخصی به درون چاله ای در زمین سقوط کنه تنها ۳۸ دقیقه و ۱۱ ثانیه زمان میبره تا به طرف دیگه زمین برسه و سرعت شخص در این حالت به بیشتر از ۸ کیلومتر در ثانیه می رسه.

۲- تو یه مکان ناآشنا، بهتر می دونین به جای سمت چپ، به طرف راست برید

یه پروفسور بخش روانشناسی به نام استفن بیگود عقیده داره در مکانی که هیچ علامت راهنمایی وجود نداشته باشه، افراد راست دست که ۹۰ درصد جمعیت بزرگسال دنیا رو تشکیل میدن، بهتر می دونن به سمت راست برن. بازاریابا از این قانون واسه چیدن اجناس در قفسه فروشگاه ها استفاده می کنن، طوری که با پیش بینی راه حرکت خریدارها، اجناس رو از چپ به راست، از ارزون ترین تا گرون ترین می چینند.

۳- شونزده سال قبل از اختراع دوچرخه، قطار اختراع شده بود

اولین قطار در سال ۱۸۰۱ توسطی یه مهندس انگلیسی به نام ریچارد ترویتیک اخراع شد، در حالی که  اولین دوچرخه در سال ۱۸۱۷ به وسیله یه پروفسور آلمانی به نام باورن کارل وون دریس اختراع شد.

۴- موشای صحرایی رو اگه قلقلک بدین می خندن

محققان فهمیدن موشای صحرایی تنها حیوانات پستانداری هستن که مثل آدما در زمان قلقلک دادن شون می خندن. با این حال، موشای صحرایی فقط در صورتی می خندن که روحیه خوبی داشته باشن. اگه اونا احساس ناراحتی یا ترس کنن، عکس العمل زیادی به قلقلک دادن شون ندارن.

 

 

۵- موهای خرسای قطبی در واقع سفید نیس

 

 

واقعا، موهای خرسای قطبی بدون رنگدونه بوده و نیمه شفافه. پوست این حیوانات به رنگ مشکی س و این مسأله به اونا کمک می کنه گرمای بدن خود رو حفظ کنن چون رنگ مشکی، نور خورشید رو بهتر جذب می کنه و بعد از شنا کردن خرسا در آب، روند خشک شدن موهای اونا رو سریعتر می کنه.

۶- بیشتر چربیا از راه بازدم از بدن خارج می شه

فیزیکدان استرالیایی ای به نام روبن میرمن با انجام آزمایشاتی فهمید چربیای بدن آدم از راه بازدم از بدنش خارج می شه.
اون ثابت کرد که حدود ۱۰ کیلوگرم از چربی بدن تبدیل به ۸/۴ کیلوگرم کربن دی اکسید می شه و ما نزدیک به ۱/۵ کیلوگرم از چربیا رو به شکل مایع از دست می دیم (از راه ادرار، عرق و اشک).

۷- «آلیس در سرزمین عجایب» نه فقط یه کتاب، بلکه بک مریضی نادر هم هست

سندروم «آلیس در سرزمین عجایب» که به اون توهم لیلیپوتی هم می گن، یه مشکل عصب شناختی نادره که باعث ایجاد مشکل در درک فرد از دنیا می شه، طوری که شخص وسایل بزرگ رو کوچیک و وسایل کوچیک رو بزرگ می بینه. این مشکل در سال ۱۹۵۵ شناسایی و رسما به عنوان یه مریضی شناخته شد.

این مطلب را هم بخوانید :   آشنایی با پیاز و فواید بی نظیر آن برای سلامت انسان
۸- خوردن شکلات باعث افزایش هوش می شه

دکتر فانز مسرلی طی تحقبقات خود فهمید مصرف شکلات می تونه توانایی ذهنی ما رو پیشرفت دهد. با اینکه اون اقرار کرد که این آزمایش رو فقط واسه سرگرمی انجام داده بود، اما موفق شد نشون بده رابطه مستقیمی میان اندازه شکلات مصرفی در کشورای جور واجور با تعداد برندگان جایزه نوبل در اون کشورها هست.

۹- کارکنان پزشکی در بریتانیا اجازه ندارن موقع کار انگشتر به دست داشته باشن

دستان پزشکان و پرستاران باید در هر زمان آماده انجام کار باشه. اما فاصله میان انگشت و انگشتر می تونه آلوده بمونه و ممکنه خارج کردن انشگتر از انگشت سخت باشه. پس، واسه اینکه موقع خارج کردن انگشتر زمان مهم از دست نره، کارکنان پزشکی به کلی از به کار گیری انگشتر منع شدن. تنها استثنایی که در این مورد هست وقتیه که انگشتر کاربردی مذهبی داشته باشه.

۱۰- تنها آدما نیستن که می تونن باهم ازدواج کنن

الکی نیس که اریکا ایفل اینجور نام خانوادگی مشهوری داره.
البته اون از نوادگان گوستاو ایفل، مهندس فرانسوی سازنده برج ایفل نیس، بلکه همسر برج ایفله! اریکا در سال ۲۰۰۷ ازدواج خود با این برج مشهور پاریسی رو به طور رسمی ثبت کرد.
اون قبل از برج ایفل هم رابطه عاطفی طولانی یه مدت با کمانی به نام لنس داشت! البته اریکا ایفل تنها کسی نیس که اینجور احساس عمیقی نسبت به وسایل داره.

۱۱- ساختار قارچا بیشتر مثل حیواناته تا گیاهان

قارچا دسته بندی جداگونه ای در گیاهان دارن. با این حال، تحقیقات درباره ژنتیک مولکولی قارچا نشون داده با اینکه قارچا در دسته بندی حیوانات نمی گنجند اما ساختار سلولی اونا به حیوانات نزدیک تره تا به گیاهان.

۱۲- در زمان ساخت اهرام مصر، ماموتا در جای دیگری از زمین زندگی می کردن

با اینکه بنظر میاد ماموتا تا آخر دوره پلیستوسین (یکی از دوره های زمین شناسی) به طور کامل منقرض شده بودن، اما تعدادی از اونا موفق شدن زنده بمونن و در جزیره ای به نام «رانگل» زندگی می کردن. اونا تا حدود ۴ هزار سال قبل، یعنی چندین قرن بعد از ساخت اهرام جیزه، در اون جزیره زندگی می کردن. محققان فکر می کنن گروهی از این حیوانات بزرگ، با جدا کردن جزیره کوچیک رانگل از سرزمین اصلی اون، تونستن واسه یه مدت طولانی به زندگی ادامه.